چین یک میلیون دوز واکسین کرونا به افغانستان کمک می‌کند

دولت چین اعلام کرده است که ضمن ادامه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان یک میلیون دوز واکسین کرونا نیز کمک می‌کند.blankارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که اشرف غنی؛ رئیس‌جمهوری، ظهر روز گذشته (جمعه، ۲۵ سرطان) با شی جین پینگ؛ رئیس‌جمهوری چین تلفنی گفتگو کرده است.

رئیس‌جمهوری چین در این گفتگو بر ادامه همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های مشترک با افغانستان تاکید کرده و گفته است که کشورش یک میلیون دوز واکسین کرونا نیز به افغانستان کمک می‌کند.

این در حالی‌است که در چند ماه اخیر شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در افغانستان افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر ویروس نوع دلتا نیز در کشور شیوع یافته و در کنار آن تاکنون ۷ مورد مثبت ابتلا به قارچ سیاه نیز ثبت شده است.

از سویی هم، شی جین پینگ در این گفتگوی تلفنی از همکاری کشورش در عرصه های امنیت، توسعه اقتصادی، پروسه صلح و صحت اطمینان داده و تاکید کرده است که چین از روند صلح افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم حمایت می کند.

رئیس‌جمهوری چین همچنین از طالبان خواسته است که از خشونت دست کشیده و صلح در افغانستان را بپذیرند.

از سویی هم، رئیس‌جمهور اشرف غنی نقش چین را در روند صلح افغانستان ارزشمند عنوان کرده و از حمایت این کشور در زمینه صلح قدردانی کرده است.

این در حالی‌است که قرار است روند گفتگوی صلح امروز میان نمایندگان دولت به رهبری عبدالله عبدالله؛ رئیس‌ شورای عالی مصالحه ملی و نمایندگان طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی طالبان در قطر آغاز شود.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی زمانی رهبری گفتگو را بر عهده گرفته است که نمایندگان طالبان و دولت پس از چندین ماه نتوانتسه است گفتگوی جدی روی روند صلح داشته باشند.

در نشست امروز، آتش بس از بحث‌های اصلی گفتگو عنوان شده است.

مطالب مرتبط