مخالفت چین با مرحله دوم تحقیق جهانی درباره منشأ کرونا

چین طرح تحقیق مرحله دوم سازمان جهانی صحت در باره منشا ویروس کرونا  را رد کرده است.blank زنگ یکسین؛ معاون کمیسیون صحت عامه چین گفته است که این تئوری که منشا این ویروس در نتیجه انتشار از آزمایشگاهی در چین دانسته شود، به منزله احترام نگذاشتن به علم و نادیده گرفتن عقل سلیم است.

اولین بار ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان در چین شناسایی شد.

معاون کمیسیون صحت عامه چین از سازمان جهانی صحت خواسته است تا پیشنهاد کارشناسان چینی را بررسی کرده و موضوع را سیاسی نکنند.

سازمان جهانی صحت اخیرا با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرده در مورد علت شیوع ویروس کرونا کارگروه جدید را ایجاد می کند.

رئیس این سازمان هم گفته که این گروه قصد دارد در مورد منشا این ویروس علاوه بر انتقال از حیوانات به انسان در مورد احتمال نشآت آن از آزمایشگاهی در ووهان هم تحقیقاتی انجام دهد.

پیش از این دروس ادهانوم؛ مدیرکل سازمان جهانی صحت گفته بود که چین باید با تیم تحقیقاتی که درباره منشا بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ که نخستین موارد آن در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ کشف شد، فعالیت می‌کند، همکاری بهتری داشته باشد.

او گفت: «امیدواریم که همکاری بهتری وجود داشته باشد تا بدانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است.»

وی افزود: «نخستین مشکل، اشتراک معلومات خام است. من در پایان مرحله نخست تحقیق گفتم که این مشکل باید حل شود. دوم اینکه یک تلاش زودهنگام برای کاهش تعداد فرضیه‌ها مانند منشا آزمایشگاهی وجود داشت.»

نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان چین شناسایی شد و در ابتدا تصور می‌شد که این ویروس از یک بازار محلی حیوانات بیرون آمده باشد. هنوز اکثر دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا ابتدا از حیوانات به طور طبیعی به انسان منتقل شده است، اما برخی از آنها احتمال خارج شدن ویروس از سالن‌های پنهان آزمایشگاه ووهان را مطرح می‌کنند.

کارشناسان سازمان جهانی صحت نیز محتمل‌ترین حالت را انتقال این ویروس از حیوان به انسان ذکر کرده بودند اما احتمال نشات آزمایشگاهی را گرچه طور کامل رد نکرده‌ بودند اما احتمال آن را خیلی کم توصیف کردند.

با این حال ماه گذشته در آمریکا گزارشی منتشر شد که فرضیه انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را تقویت می‌کرد، موضوعی که در دوران دونالد ترامپ نیز مطرح شده و انتقادات زیادی را علیه رئیس جمهوری پیشین امریکا برانگیخته بود.

از سوی دیگر جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا دستور داده بود که این موضوع در اولویت قرار گیرد. اما این فرضیه همیشه از سوی مقامات چینی رد شده است.

مطالب مرتبط