سازمان جهانی صحت درباره فروپاشی نظام صحی افغانستان هشدار داد

تدروس آدهانوم؛ رییس سازمان جهانی صحت در مورد فروپاشی نظام صحی افغانستان هشدار داده و گفته‌است اگر این اتفاق بیافتد فاجعه بدتر خواهد شد و جان بسیاری از دست خواهد رفت.blankاو که اخیرا به افغانستان سفر داشته، روز سه شنبه (۳۰ سنبله) در رشته پیام‌های توییتری نوشت که با رهبری طالبان ملاقات داشته و در مورد وضعیت فعلی سلامتی در کشور و نیاز کارمندان صحی بحث کرده‌است.

رییس سازمان جهانی صحت گفته‌است که چالش‌های حاد سیستم بهداشتی افغانستان، کمبود تجهیزات، دارو و پرسونل است.

او افزوده که بودجه مورد نیاز برای ادامه برنامه صحی و پرداخت معاش کارمندان، باعث فرار مغزها شده و همه این‌ها در حال حاضر باعث مرگ مردم افغانستان می‌شود.

تدروس آدهانوم علاوه کرده که وقفه در تامین بودجه، باعث اختلال در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه برای مادران و کودکان در مناطق روستایی شده‌است.

به گفته او، بیش از ۲۳۰۰ مرکز بهداشتی در خطر بسته شدن یا کاهش خدمات هستند.

رییس سازمان جهانی صحت افزوده که در کابل از شفاخانه وزیر محمد اکبر خان بازدید کرده و بسیاری از افراد در حمله اخیر فرودگاه به طرز غم‌انگیزی مجروح شده‌اند. به گفته او، این شفاخانه با کمبود شدید تجهیزات و دارو روبه‌رو است.

تدروس آدهانوم در ادامه علاوه کرده، از شنیدن اینکه پرستارانی که شبانه‌روز کار می‌کنند و سه ماه است حقوق نگرفته‌اند، قلب‌ام شکست.

مطالب مرتبط