کمک ۴۵ میلیون دالری سازمان ملل برای جلوگیری از فروپاشی نظام صحی افغانستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده که این سازمان مبلغ ۴۵ میلیون دالر را برای بخش صحت افغانستان کمک می‌کند تا از فروپاشی نظام صحی کشور جلوگیری کند.blank

بر بنیاد اعلام این نهاد، این مقدار پول از بودجه‌ مرکزی صندوق کمک‌های اضطراری سازمان ملل به‌منظور جلوگیری از سقوط سیستم صحی افغانستان، تأمین می‌شود.

مارتین گریفیتس؛ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری این سازمان، امروز چهارشنبه، ۳۱ سنبله در بیانیه‌ای گفته‌است که این مبلغ در اختیار سازمان جهانی صحت و اداره حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) قرار می‌گیرد تا امکانات صحی را در مراکز مربوط به این بخش، به‌ویژه در شفاخانه‌های کووید – ۱۹ تا پایان سال جاری حفظ کنند.

او در این بیانیه افزوده که دارو، تجهیزات طبی و مواد سوختی در افغانستان در حال تمام‌شدن است و معاش کارمندان بخش صحی پرداخت نمی‌شود.

گریفیتس تاکید کرده که برهم خوردن سیستم ارائه خدمات صحی افغانستان فاجعه‌بار خواهد بود و در صورت وقوع این فاجعه، ممکن است دسترسی مردم به نیازهای اولیه‌ صحی قطع شود.

او همچنین گفته که سازمان ملل در کنار مردم افغانستان می‌ماند و در مواقع ضروری برای‌شان کمک فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که پیش‌تر تدروس آدهانوم؛ رییس سازمان جهانی صحت در مورد فروپاشی نظام صحی افغانستان هشدار داده و گفته‌‌بود که اگر این اتفاق بیافتد فاجعه بدتر خواهد شد و جان بسیاری از دست خواهد رفت.

او که اخیرا به افغانستان سفر داشت روز گذشته در رشته پیام‌های توییتری نوشت که با رهبری طالبان ملاقات داشته و در مورد وضعیت فعلی سلامتی در کشور و نیاز کارمندان صحی بحث کرده‌است. رییس سازمان جهانی صحت گفته‌است که چالش‌های حاد سیستم بهداشتی افغانستان، کمبود تجهیزات، دارو و پرسونل است.

مطالب مرتبط