سناتور امریکایی خواهان تشکیل کمیسیونی برای بررسی جنگ افغانستان شد

یک سناتور امریکایی و کهنه‌سرباز جنگ عراق، پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون مستقل برای بررسی جنگ امریکا در افغانستان را ارائه کرده‌است.blankتامی داکورث؛ سناتور و خلبان سابق ارتش امریکا، روز چهارشنبه (۲۷ اکتبر) در نشستی گفته‌است: «ما باید بیاموزیم که چه اشتباهی انجام دادیم که پس از ۲۰ سال و مصرف میلیارد‌ها دالر پول مالیات‌دهندگان، در عرض یک هفته پس از خروج ما از افغانستان، کشور سقوط کرد. ما واقعاً هیچ ملت‌سازی انجام ندادیم.»

تامی داکورث که در جنگ در عراق در سال ۲۰۰۴ مجروح و هر دو پایش قطع شد، گفته که ارتش وظیفه اولیه خود یعنی ناتوانی القاعده و برکناری طالبان را با موفقیت انجام داد.

او در نشستی که توسط مجله فارین پالیسی برگزار شد، گفت که باید کمیسیونی مستقل برای بررسی علل اصلی شکست امریکا در افغانستان تعیین شود.

امریکا پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان، طبق توافقی که در فبروری ۲۰۲۰ در قطر با طالبان امضا کرد، از افغانستان خارج شد. قبل از خروج کامل نیروهای امریکایی، دولت افغانستان سقوط کرد و طالبان به قدرت رسیدند.

از دید مقام‌های دولت کنونی امریکا، این کشور در افغانستان به اهداف خود رسیده؛ اما منتقدین می‌گویند که ایالات متحده در افغانستان شکست خورده‌است.

جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا می‌گوید، ماموریت این کشور در افغانستان هرگز دولت‌سازی و ملت‌سازی نبوده؛ بلکه سرکوب القاعده و تروریزم بوده که انجام شده‌است.

به باور منتقدان اما تروریزم در افغانستان هنوز برای امریکا خطرناک است.

به تازگی یک مقام‌ ارشد پنتاگون گفته‌است که داعش و القاعده قصد حمله بر امریکا را دارند و برای انجام چنین کاری به زمان نیاز دارند.

مطالب مرتبط