سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه؛ صدها معترض خواهان استعفای دولت اردوغان شدند

به دنبال سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه و حمایت رجب طیب اردوغان از سیاست مالی دولت، صدها معترض در جاده‌های آنکارا و استانبول ریختند و خواهان استعفای دولت ترکیه شدند.blank

روزنامه جمهوریت ترکیه گزارش داده معترضان سه‌شنبه شب در یکی از خیابان های مزدحم آنکارا، پایتخت ترکیه دست به راهپیمایی زدند و رجب طیب اردوغان را به سوء مدیریت اقتصاد متهم کردند و خواستار استعفای دولت او شدند.

در برخی از این تصویرها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، معترضان شعار «استعفای حزب عدالت و توسعه» را می‌دهند.

«ما در حال غرق شدن هستیم»، «دولت استعفا» و «ما قادر به تامین زندگی خود نیستیم» از جمله شعارهای این اعتراضات بوده است.

در همین زمینه، گزارش شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در استانبول پولیس برای جلوگیری از تجمع معترضات میدان «تقسیم» را مسدود کرده است.

ارزش لیر ترکیه در مقابل دالر امریکایی روز سه‌شنبه به ۱۳.۴۵ افت کرد ولی بعد از ظهر به وقت محلی این برابری کمی جبران شد و به ۱۲.۵۱ رسید. رسانه بین‌المللی می‌گویند، این دومین کاهش شدید ارزش لیر در تاریخ ترکیه است.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر سال جاری تاکنون نرخ بهره را ۴ درصد کاهش داده است که این امر نگرانی‌ها را در مورد استقلال این کشور از دولت رجب طیب اردوغان افزایش داده است. رییس جمهوری ترکیه از سال ۲۰۱۹ تاکنون سه رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، رجب طیب اردوغان معتقد است که نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود و به همین دلیل با فشار بر بانک مرکزی ترکیه خواستار کاهش نرخ بهره شد که به گفته او می‌تواند با رونق صادرات کشور به ایجاد اشتغال کمک کند.

مطالب مرتبط