بازگشت کرونا؛ سونامی ترکیبی دلتا – اومیکرون در راه است

تدروس گبریسوس؛ رییس سازمان جهانی صحت از بازگشت ترکیبی دلتا- اومیکرون هشدار داده و گفته است که با توجه به افزایش بیماران، هردو گونه دلتا و اومیکرون همزمان شایع است و یک تهدید جدی را متوجه کشورهای جهان ساخته است.blankرییس سازمان صحی جهان تاکید کرده است که این وضعیت باعث فشار بیش از حد بر کارکنان بخش صحی خواهد شد که به گفته او باید در این زمینه آمادگی لازم گرفته شود.

تدروس همچنین از کارزار تزریق گسترده واکسن تقویت کننده در کشورهای ثروتمند ابراز نگرانی کرده و گفته است: « احتمالاً این همه‌گیری را طولانی‌تر می‌کند.»

او افزوده است که که این اقدام مانع از انتقال منابع لازم به کشورهای فقیرتر و کمتر واکسینه‌شده می‌شود و « به ویروس فرصت بیشتری برای انتشار و جهش می‌دهد.»

رییس سازمان صحی جهان از همه کشورها خواسته است تا از برنامه واکسینه کردن ۷۰ درصد از همه جمعیت جهان تا اواسط سال ۲۰۲۲ حمایت کنند. به گفته سازمان جهانی صحت، تقریباً ۱۰۰ کشور جهان هنوز به هدف اولیه واکسیناسیون ۴۰ درصد از جمعیت خود نرسیده‌اند.

در حالیکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی موارد متعدد ابتلای به گونه اومیکرون ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند، آقای گبریسوس گفته است که « ترکیب گونه‌های دلتا و امیکرون ویروس کرونا می‌تواند به بروز سونامی خطرناک ابتلای به این بیماری در جهان منجر ‌شود.»

روز گذشته، فرانسه برای دومین روز متوالی بالاترین رقم ابتلای روزانه به کرونا در میان کشورهای اروپایی را گزارش کرد و گفت که ۲۰۸۰۰۰ مورد جدید شناسایی شده است.

همزمان، آمار دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده حاکی از آن است که طی هفته گذشته، این کشور با میانگین روزانه ۲۶۵۴۲۷ مورد ابتلای به کرونا مواجه بوده که به نوبه خود رکورد جدیدی است.

مقامات صحی در دانمارک، پرتگال، بریتانیا و استرالیا همگی ثبت رکوردهای جدید ابتلای به این بیماری را گزارش کرده‌اند و لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد که با درگذشت ۷۹۴ نفر از مبتلایان، بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا ثبت شده است.

بیش از سه چهارم کسانی که در اثر ابتلای به این ویروس جان خود را از دست دادند واکسینه نشده بودند.

مطالب مرتبط