جولان کرونا در اروپا، نیم‌ میلیون مورد جدید در فرانسه، هشدار سازمان جهانی صحت

سازمان جهانی صحت سویه اومیکرون کرونا را خطرناک خوانده و به رهبران کشورهای جهان هشدار داده است که همه‌گیری کرونا به نقطه پایان نزدیک نیست.blankتدروس آدهانوم گبریسوس مدیر سازمان جهانی صحت گفته است که جهان باید در این فرض که سویه جدید کرونا، اومیکرون، به طور قابل توجهی ملایم تر است و خطر ناشی از ویروس را رفع می کند محتاط باشد.

این در حالی‌است که کشورهای اروپایی رکورد تازه از نظر آمار ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند که از این میان، فرانسته روز سه‌شنبه، ۲۸ جدی از ثبت نیم میلیون مورد جدید خبر داده است.

دکتر تدروس در یک کنفرانس خبری در ژنو به خبرنگاران گفت که سویه اومیکرون در یک هفته گذشته به ۱۸ میلیون مورد جدید ابتلا در جهان منجر شده است.

او گفت درحالی که ممکن است این سویه در مجموع کم خطرتر باشد «این روایت که باعث بیماری ملایم می شود گمراه کننده است.»

او در ادامه افزوده است: «اشتباه نکنید، اومیکرون باعث بستری شدن در بیمارستان و مرگ می شود، و حتی در موارد خفیف تر هم مثل سیل مراکز درمانی را غرق کرده است.»

او به رهبران جهان هشدار داد که «با رشد باورنکردنی اومیکرون در جهان، احتمال ظهور سویه های تازه وجود دارد، برای همین است که ردگیری و ارزیابی همچنان حیاتی است.»

او افزود: «من به خصوص نگران کشورهای زیادی هستم که آمار واکسیناسیون در آنها پایین است، چون خطر بیماری و مرگ در کسانی که واکسینه نشده اند چندین برابر است.»

دکتر مایک رایان مدیر امور اضطراری سازمان جهانی صحت هم گفت که سرعت بالاتر سرایت اومیکرون احتمالا باعث افزایش بستری شدن و مرگ خواهد شد، به خصوص در کشورهایی که مردم کمتر در آنها واکسینه هستند.

او گفت: «افزایش تصاعدی موارد ابتلا، صرف نظر از شدت سویه های منفرد، به افزایش اجتناب ناپذیر بستری شدن و مرگ منجر خواهد شد.»

مطالب مرتبط