برنی سندرز خواستار آزادسازی فوری پول‌های افغانستان شد

برنی سندرز؛ سناتور امریکایی گفته‌است که افغانستان با فاجعه انسانی روبه‌رو است و برای جلوگیری از این بحران نیاز است پول‌های منجمد‌شده افغانستان فورا آزاد شود.blankاین سناتور امریکایی، امروز چهارشنبه، ۲۹ جدی در صفحه توییترش نوشته‌است: «من از دولت بایدن می‌خواهم که فورا میلیاردها بودجه مسدودشده دولت افغانستان را برای کمک به جلوگیری از این بحران و جلوگیری از مرگ میلیون‌ها نفر آزاد کند.»

این در حالی‌ است که افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان دچار فروپاشی اقتصادی شده و هزاران نفر در حال حاضر با گرسنگی و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمد حسن آخوند؛ رییس‌الوزاری طالبان، امروز در نشست «اقتصاد افغانستان» گفت که آن‌ها شرایط به رسمیت شناخته‌شدن از سوی جهان را دارند و کشورهای جهان باید آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

او از کشورهای اسلامی خواست تا در به رسمیت شناختن طالبان پیش‌قدم شوند.

محمد حسن آخوند همچنین گفت: «آنانی‌که‌ ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها خودشان حقوق بشر را پایمال می‌کنند. اگر واقعا درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون آمدن از معضل بشری برداریم.»

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز در این نشست خواستار آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شد.

او گفت: «ما از امریکا می‌خواهیم که پول‌های منجمدشده افغانستان را آزاد کند و ما برای بحث روی تمام مسایل آماده هستیم.»

او گفت که حکومت سرپرست طالبان با جهان تماس‌های خوبی برقرار کرده است و آنان در پی تأمین روابط براساس سیاست متوازن با جهان هستند.

پیش از این، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل هم بر آزادسازی سرمایه افغانستان تاکید کرده و گفته‌بود که زمستان سرد و دارایی‌های منجمدشده‌ افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است.

او تاکید کرده‌بود که قوانین و شرایطی که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان مردم و اقتصاد این کشور می‌شود، به حالت تعلیق درآید.

مطالب مرتبط