افتتاح «بزرگ‌ترین مدرسه دینی» توسط طالبان

طالبان از افتتاح ‏«بزرگ‌ترین مدرسه دینی» در سطح کشور خبر دادند.

blank

این مدرسه دینی که در ساحه پل‌چرخی کابل موقعیت دارد روز سه ‌شنبه، ۳ جوزا با حضور مولوی نورالله منیر؛ سرپرست وزارت معارف و شماری از مقامات طالبان افتتاح و به بهره‌برداری سپرده‌شد.

گفته می‌شود که این مدرسه ظرفیت پذیرش یک‌هزار شاگرد را در یک دوره دارا می‌باشد.

طالبان در حالی از افتتاح «بزرگ‌ترین مدرسه دینی» خبر می‌دهند که اخیر آمریت حوزه سوم تعلیمی طالبان به ریاست معارف شهر کابل پیشنهاد کرده‌بود که موضوعات مشخص دینی باید برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و طبق آن دانش‌آموزان باید ده‌ها دعا و حدیث را حفظ کنند.

در این پیشنهاد آمده‌است که آمریت حوزه سوم به خاطر «فهم بیش‌تر و مؤثرتر دانش‌آموزان مکاتب دولتی و خصوصی» موضوعات دینی مشخصی را به ریاست معارف شهر پیشنهاد می‎کند.

این پیشنهاد از صنف اول تا صنف دوازده‌هم را در برمی‌گیرد.

در این پیشنهاد آمده‌است که هر دانش‌آموز مکلف و موظف خواهد بود تا طریقه مکمل وضو، ادای نماز و رکعات نماز را دانسته و مجبور خواهد بود ۱۰ تا ۲۰ سوره، فرایض، سنت‎ها، مستحبات، مفسدات و مکروهات نماز، ۵ تا ۱۰ حدیث و ده‎ها دعا را حفظ کند.

در پایین این پیشنهاد «مفتی صفی‌الله قاضی‌زاده» آمر حوزه سوم تعلیمی طالبان امضا کرده و از سوی ریاست معارف شهر کابل که توسط این گروه مدیریت می‌شود، منظور شده‌است.

از سوی دیگر، به تازگی طالبان درس تجوید را در مضمون‌های دانشگاهی هرات اجباری کرده و از تمام دانشکده‌ها خواسته‌اند که باید تجوید را به دانشجویان تدریس کنند. در همین حال، طالبان قبلا نیز از گسترش آموزش‌های دینی در کشور خبر داده و گفته‌بودند که در سراسر کشور هزاران مدرسه دینی می‌سازند.

پیش‌تر مدافعان حقوق بشر از طالبان انتقاد کرده‌بودند که برای ساختن هزاران مدرسه دینی، پول کافی دارند؛ اما برای بازگشایی مکاتب دخترانه، مقابله با بحران انسانی و پرداخت حقوق مامورین دولتی، کارمندان صحی و معلمان، پول ندارند.

مطالب مرتبط