طالبان تحریم دو مقام این گروه را «بیهوده» خواند

وزارت خارجه طالبان، تحریم دو مقام این گروه از سوی سازمان ملل متحد را «بیهوده» خوانده، می‌گوید که این نوع فشارها «تکرار تجارب ناکام» است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.blankاین در حالی ‌است که اخیرا سازمان ملل متحد بر عبدالباقی حقانی؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سید احمد شهیدخیل؛ معین وزارت معارف آن به دلیل اعمال ممنوعیت در کار و تحصیل زنان و دختران، ممنوعیت سفر وضع کرده‌است.

وزارت خارجه طالبان، امروز چهارشنبه، ۱ سرطان با نشر اعلامیه‌ای از رفع تحریم بر اعضای دیگر این گروه از سوی شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده؛ اما ممنوعیت سفر دو مقام دیگر دولت طالبان را بیهوده خوانده‌است.

وزارت خارجه طالبان گفته‌است: «امارت اسلامی از شورای امنیت ملل متحد می‌خواهد که دیگر قضاوت‌ یک‌جانبه نکند و حقوق حقه مردم افغانستان را تضمین کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل، روز دوشنبه، ۳۰ جوزا با تمدید معافیت ۱۳ مقام طالبان تا دو ماه دیگر موافقت کرد؛ اما عبدالباقی حقانی؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سید احمد شهیدخیل؛ معین وزارت معارف طالبان تحریم شده‌اند.

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید کرده و خواستار ممنوعیت سفر مقامات طالبان شده‌بود.

این سازمان گفته‌بود که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگی را نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کند.

دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌بود تا با وضع ممنوعیت هدفمند بر سفر مقام‌های طالبان، فشار بیش‌تری بر این گروه وارد کند.

هیدر بار؛ مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه، ۱۹ جوزا با نشر اعلامیه‌ای گفته‌بود که «نگرانی‌های عمیق» در مورد رفتار طالبان بسنده نیست؛ بلکه نیاز است فشارها به صورت هماهنگ بر طالبان وارد شود.

به گفته او، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، یک بحران شدید حقوق بشری به ویژه برای زنان و دختران در حال رخ دادن است.

با این حال، یک دیپلمات که نخواسته نام‌اش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که پس از بحث و گفتگو در سازمان ملل تنها برای دو مقام طالبان ممنوعیت سفر وضع شده‌است، در حالی که معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان تا ۶۰ روز دیگر تمدید شده‌ و اگر هیچ عضوی اعتراض نکند این معافیت برای ماه سوم به صورت خودکار تمدید می‌شود.

به گفته این دیپلمات، برخی از کشورها طرفدار لغو تمام معافیت‌های سفر به دلیل بدتر شدن حقوق زنان بودند؛ اما برخی دیگر با این موضوع مخالفت کردند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره خود بر افغانستان موضع سخت‌گیرانه نسبت به مسایل زنان و رویکرد خشن نسبت به مسایل دیگر داشته‌اند.

مطالب مرتبط