آیا جنگ مستقیم ایران و اسراییل، اجتناب‌ناپذیر است؟

در پی کشتار فاجعه‌بار مردم ایران در شهر کرمان تنش‌ها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و خطر یک درگیری مستقیم میان ایران و اسراییل به بالاترین درجه خطر بالا رفته است.

گسل‌های بحران در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری به حرکت درآمده است. نسل‌کشی فاجعه‌بار مردم غزه توسط رژيم اسراییل، کشتارهای رو به افزایش در کرانه باختری، تنش در دریای سرخ در پی اعلام جنگ نیروهای انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری و نظامی اسراییل و امریکا، افزایش درگیر‌ی‌های پراکنده میان رژيم اسراییل و حزب‌الله لبنان، ترور یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران در سوریه، ترور فرد شماره دوم حماس در دفتر نمایندگی این گروه مبارز فلسطینی در بیروت، استمرار حملات پهپادی و موشکی نیروهای مقاومت اسلامی عراق بر اهداف امریکایی و بالعکس، و در تازه‌ترین مورد نیز کشتار فجیع بیش از ۱۰۰ نفر در شهر کرمان ایران در مراسم بزرگداشت جنرال قاسم سلیمانی؛ فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که توسط امریکا ترور شد، وضعیت را بیش از هر زمان دیگری به یک جنگ تمام‌عیار نزدیک‌تر کرده است.

اگرچه رژيم اسراییل تاکنون درباره کشتار کرمان ایران، سکوت کرده؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به صراحت، انگشت اتهام را به سمت این رژیم و نیروهای مزدور آن در منطقه نشانه رفته و وعده انتقام داده‌اند.

رژيم اسراییل به صورت معمول درباره ترورهای فرامرزی‌اش ابراز نظر نمی‌کند؛ اما با توجه به سطح بالای تنش و تخاصم در خاورمیانه، بیش از سه ماه کشتار فاجعه‌بار اما بی‌نتیجه در غزه که عملا به اهداف تعیین‌شده از سوی رژيم اسراییل، یعنی نابودی حماس و بازگرداندن اسرای اسراییلی منجر نشده، در کنار بحران سیاسی در داخل اسراییل و اعتراض‌های گسترده به دولت‌داری نتانیاهو، احتمال دست‌داشتن و دخالت این رژيم در تمام رویدادهای مورد اشاره از لبنان و سوریه تا عراق و ایران و… تقویت می‌شود.

به باور آگاهان، این برای رژيم نتانیاهو بسیار حیاتی است که بحران سیاسی جاری در درون آن رژیم را با فرافکنی فریبکارانه‌ای به بیرون هدایت کند و با دامن زدن به تنش‌های موجود و زایش و افزایش تنش‌های تازه، اسراییلی‌ها را به «اتحاد و همبستگی» فرابخواند.

نتانیاهو پیش از این نشان داده است که برای تامین و تحقق اهداف و نیات اقتدارگرایانه خود، حتی حاضر است از هویت و موجودیت اسراییل نیز مایه بگذارد. او پیش از این به همین منظور، با تندروترین صهیونیست‌ها برای تشکیل کابینه پس از چندین دوره انتخابات و بحران سیاسی، ائتلاف کرد تا خودش در رأس قدرت باقی بماند. نتانیاهو همچنین یک طرح بحث‌برانگیز را با حمایت افراطیون صهیونیست به کنست برد که بربنیاد آن، دستگاه قضایی این رژيم قادر به پیگرد قضایی مهره‌های حاکم نخواهد بود.

این طرح علیرغم اعتراضات گسترده و بی‌سابقه یهودیان، در کنست تصویب شد؛ اما به تازگی دادگاه عالی اسراییل آن را نقض و بی‌اعتبار اعلام کرد؛ اقدامی که خشم رژيم نتانیاهو را برانگیخت و او بار دیگر تاکید کرد که «کشور در حال جنگ است» و اسراییل در شرایط کنونی نیاز به «اتحاد» دارد.

بنابراین، با توجه به اعتراضات رو به گسترش داخلی در اسراییل و فشار یهودیان بر نتانیاهو به دلیل طولانی‌شدن جنگ پرهزینه غزه، تلفات بالای نظامیان صهیونیست، بی‌سرنوشتی اسرای اسراییلی، قدرت ایستادگی و بازدارندگی حماس و ناکامی تل‌آویو در «نابودی کامل» آن در حالی که حتی رهبران ارشد و فرماندهان تراز اول حماس نیز همچنان زنده و دور از دسترس اند و شبکه فرماندهی و رهبری آن نه تنها متلاشی نشده؛ بلکه با نشان دادن انعطاف در بحران، قوی‌تر و مسلط‌تر گردیده، بعید نیست که نتانیاهو و تیم اقتدارگرای او دست به گسترش تنش در سطح منطقه زده باشند.

استراتژیست‌های اسراییلی در عین حال، به طور مذبوحانه‌ای تلاش می‌‌کنند تا سطح‌ تنش‌های موجود را مدیریت کنند به گونه‌ای که منجر به واکنش متقابل دشمنان‌شان نشود و یا واکنش‌های احتمالی، محدود و مقطعی باشد و به شعله‌ور شدن آتش جنگی تمام‌عیار در یک یا چند جبهه جدید منجر نشود. بر همین اساس بود که در پی ترور صالح العاروری؛ از رهبران ارشد حماس در بیروت، اسراییل بلافاصله اعلام کرد که این حمله علیه لبنان و حزب‌الله نبوده‌ است!

پاسخ حزب‌الله اما روشن بود: پاسخ می‌دهیم و اگر اسراییل جنگ را گسترش دهد این پاسخ، سقف و قاعده و قانون نخواهد شناخت!

در پی کشتار فاجعه‌بار مردم ایران در شهر کرمان اما تنش‌ها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و خطر یک درگیری مستقیم میان ایران و اسراییل به بالاترین درجه خطر بالا رفته است.

ناظران اگرچه معتقد اند که ایران و اسراییل، همواره در شرایط جنگی بوده‌اند و این جنگ به اشکال و ابعاد گوناگون در جبهات نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری، مستقیم و نیابتی، جریان داشته؛ اما می‌گویند که با توجه به سریال وقایع تازه، خطر یک مواجهه مستقیم میان دوطرف متخاصم که عملا خاورمیانه را به میدان آتش تبدیل خواهد کرد، بسیار جدی است.

مطالب مرتبط