داعش و طالبان علیه شیعیان؛ از کشتار در خیابان تا شکنجه در زندان

در میان مردم این باور روز به روز قوت می‌گیرد که در عقب کشتارهای غیرنظامیان شیعه، دست‌هایی از درون طالبان نیز فعال اند؛ زیرا با این اقدام می‌خواهند بر جنایت‌های شنیع‌شان در سرکوب زنان و دختران، سرپوش بگذارند و سرکوب و سلب آزادی و تعرض به حریم خصوصی آنان را موجه و مشروع و در راستای ادعای دروغین‌شان در زمینه استقرار «نظام اسلامی» جلوه دهند.

در انفجار عصر پنج‌شنبه در غرب کابل ۶ نفر کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

این انفجار عصر پنج‌شنبه ۲۱ جدی، در مقابل مارکیت تجارتی “برچی‌سنتر” در منطقه دشت برچی، رخ داد و ناشی از بمب کارگذاری شده بود.

به گفته منابع، قربانیان این رویداد به شمول زنان و کودکان، همه غیرنظامیان بوده‌اند؛ اما خالد زدران سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل تنها دو کشته و ۱۲ زخمی را تایید کرده است.

این در حالی است که روز شنبه هفته گذشته نیز در نتیجه انفجار بر یک موتر کاستر غیرنظامیان در غرب کابل، 25 نفر کشته و زخمی شدند و مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت.

این کشتارها در حالی صورت می گیرد که زنان و دختران هزاره و تاجیک در کابل و سایر شهرها نیز طی روزهای اخیر به بهانه بی‌حجابی به طور گسترده از سوی طالبان ربوده و به جاهای نامعلوم منتقل می‌شوند.

هراس و وحشت و خشم ناشی از تعرض طالبان بر نوامیس مردم، همه‌جا مشهود است. در حالی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ادعا می‌کند که این یک کارزار توصیه‌ای به منظور حفظ حجاب در جامعه اسلامی است و زنان و دختران بازداشت‌شده پس از دریافت توصیه‌های لازم در حضور خانواده‌های خود دوباره آزاد می‌شوند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی دولت طالبان، اساسا بازداشت دختران را انکار کرده و آن را بی‌اساس خوانده است.

با این‌همه، تصاویر تکان‌دهنده‌ای از شکنجه، شلاق و آزار جسمی و جنسی دختران و زنان بازداشت شده از سوی نیروهای طالبان، منتشر شده که واکنش‌های وسیع و گسترده‌ای را برانگیخته‌ است.

در برخی موارد گزارش شده که مردان پشتون‌ همسو با طالبان با استفاده از نام آن گروه، به بهانه مبارزه با بی‌حجابی اقدام به ربودن زنان و دختران اقوام دیگر می‌کنند و آنان را برای مقاصد دیگر می‌ربایند. این بسیار تکان‌دهنده و هولناک است.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای هم درباره خودکشی یا تلاش برای خودکشی برخی دختران آزادشده از بند طالبان منتشر شده‌ است؛ گزارش‌هایی که اگر تایید شود، نشان می‌دهد که اقدامات شنیع و شرم‌آوری در زندان علیه زنان و دختران افغانستان از سوی رژيم طالبان صورت می‌گیرد که رسانه‌ای نمی‌شود.

از سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری تا رهبران سیاسی و قومی و علما و روحانیون مسلمان، سرکوب، بازداشت، شکنجه و تعرض طالبان بر زنان و دختران طیف‌های مشخص قومی و مذهبی در کشور را به شدیدا محکوم کرده، آن را غیرانسانی و غیراسلامی دانسته و طالبان را متهم به تحقیر قومی و تعرض ناموسی بر اقلیت‌ها کرده‌اند.

مردم نیز عمیقا سرخورده، خشگین و عصبانی‌ اند. شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، پر از ابراز نفرت و خشم و بیزاری و انزجار از طالبان است؛ هم به دلیل بازداشت و شکنجه و تعرض به دختران و زنان جوان عمدتا هزاره و شیعه و هم در پی انفجارهای مرگبار علیه غیرنظامیان بی‌دفاع شیعه که آشکارا قربانی یک نسل‌کشی قومی و مذهبی‌ تکفیری‌های داعش و تروریست‌های همفکر و هوادارشان می‌شوند.

طالبان که پیش از این بارها ادعا می‌کردند که نظم و امنیت را برقرار کرده، داعش را «از بین برده» و «نظام خالص اسلامی» را بر جامعه، حاکم کرده، در پی رویدادهای اخیر، هردو ادعای‌شان به شدت زیر سؤال رفته و شدیدا به چالش کشیده شده است؛ زیرا آن‌ها قادر یا حاضر به مهار کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع شیعه و هزاره در غرب کابل و سایر شهرها نیستند، داعش یا هر نیروی اهریمنی تکفیری و تروریستی دیگری که از نام داعش برای ارتکاب جنایت استفاده می‌کند، از فیلترهای امنیتی شکننده و آسیب‌پذیر طالبان عبور می‌کند و شیعیان را هدف قرار می‌دهد. این امر، بدون شک آنچه را که طالبان از آن به عنوان «بزرگ‌ترین دستاورد» خود یاد می‌کنند از میان می‌برد و موجب بی‌اعتمادی و بی‌باوری مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی به قدرت استقرار امنیت از سوی رژيم طالبان می‌شود.

در میان مردم همچنین این باور روز به روز قوت می‌گیرد که در عقب کشتارهای غیرنظامیان شیعه، دست‌هایی از درون طالبان نیز فعال اند؛ زیرا با این اقدام می‌خواهند بر جنایت‌های شنیع‌شان در سرکوب زنان و دختران، سرپوش بگذارند و سرکوب و سلب آزادی و تعرض به حریم خصوصی آنان را موجه و مشروع و در راستای ادعای دروغین‌شان در زمینه استقرار «نظام اسلامی» جلوه دهند.

با این‌همه، همان‌گونه که در واکنش‌های خشماگین مردم، مجامع بین‌المللی و رهبران سیاسی و قومی نیز مشهود است، وحدت نانوشته داعش و طالبان علیه شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان، یکبار دیگر بر ذهنیت مسموم و خصمانه این گروه‌ها علیه این اقلیت قومی و مذهبی، مهر تایید می‌زند و اقدامات جاری علیه شیعیان از کشتار در خیابان تا شکنجه در زندان را ناشی از همین ذهنیت خطرناک، مسموم و متعصبانه نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط