داعش پیاده‌نظام پاکستان در افغانستان

صرف نظر از این‌‌که تایید انتقال تروریست‌های داعش از سوی ارتش پاکستان به افغانستان توسط فرماندهان طالبان افغان و پاکستانی تا چه اندازه‌، مستند و قابل اعتماد است، سایر نشانه‌هایی که در گزارش ساندی تایمز، مورد تاکید قرار گرفته، این برداشت را تقویت می‌کند که می‌توان محتوای این گزارش را به عنوان یک واقعیت خطرناک امنیتی که در پشت پرده جریان دارد، در نظر گرفت.

blank

نشریه بریتانیایی «ساندی‌ گاردین» طی گزارشی با اشاره به درگیری چند روز پیش مرزبانان پاکستانی با طالبان در ولسوالی سرکانوی کنر مدعی شده که این درگیری حین تلاش ارتش پاکستان برای عبور دادن اعضای داعش به افغانستان رخ داده است.

احسان‌الله احسان؛ فرمانده پیشین «تی‌تی‌پی» در گفتگو با ساندی گاردین، پاکستان را متهم به تلاش نفوذ با استفاده از داعش در خاک افغانستان کرده است.

بربنیاد اظهارات او، جنگجویان داعش با عبور از پایگاه‌های مرزی پاکستان با طالبان درگیری شده‌ و دوباره به‌سمت نیروهای پاکستانی فرار کرده‌اند.

آقای احسان تصریح کرده: «طالبان برای از بین بردن عناصر داعش، مواضع نیروهای پاکستانی را با سلاح‌های سنگین هدف قرار دادند که در پاسخ به آن، طرف پاکستانی نیز از توپخانه استفاده کرد.»

او افزوده: «جنگجویان داعش در آن‌جا از حمایت کامل ارتش پاکستان برخوردار بودند و از سوی ارتش این کشور مورد حمایت نظامی قرار می‌گرفتند که مورد توجه طالبان قرار گرفت.»

در همین حال، یک مقام ارشد طالبان که نامی از او در گزارش برده نشده، اظهارات این فرمانده پیشین تی‌تی‌تی را نیز تایید کرده است.

صرف نظر از این‌‌که تایید انتقال تروریست‌های داعش از سوی ارتش پاکستان به افغانستان توسط فرماندهان طالبان افغان و پاکستانی تا چه اندازه‌، مستند و قابل اعتماد است، سایر نشانه‌هایی که در گزارش ساندی تایمز، مورد تاکید قرار گرفته، این برداشت را تقویت می‌کند که می‌توان محتوای این گزارش را به عنوان یک واقعیت خطرناک امنیتی که در پشت پرده جریان دارد، در نظر گرفت.

چندی پیش، ملا یعقوب؛ وزیر دفاع طالبان در اظهاراتی که به نظر می‌رسد با توجه به درجه اهمیت آن، کمتر مورد توجه قرار گرفت، ادعا کرد که اکثر اعضای داعش در افغانستان، اتباع پاکستان و تاجیکستان هستند.

البته او تصریح کرد که نمی‌خواهد دولت‌های دو کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کند؛ اما این اظهارات مهم، اکنون با توجه به گزارش ساندی تایمز، اهمیت مضاعف پیدا می‌کند؛ زیرا از این واقعیت پرده برمی‌دارد که تقویت داعش در افغانستان، نه تنها ناشی از رشد پرسش‌برانگیز گرایش‌های تکفیری و تروریستی از نوع داعشی آن در میان اتباع کشورهای تاجیکستان و پاکستان است؛ بلکه حتی ممکن است دستگاه‌های امنیتی این دو کشور در پشت پرده، در این پروژه مخوف و هولناک، دست داشته باشند و آن را گسترش دهند.

با در نظر داشت گزارش ساندی تایمز به ویژه با توجه به عامل درگیری‌های اخیر میان طالبان و نیروهای امنیتی پاکستان در مناطق مرزی که بربنیاد این گزارش در نتیجه تلاش ارتش پاکستان برای انتقال داعشی‌ها به افغانستان رخ داده، این واقعیت، اثبات می‌شود که ارتش دست‌کم یکی از دو کشور همسایه در تقویت و تجهیز و گسیل و گسترش داعش در افغانستان نقش مستقیم دارد و به بیان صریح‌تر، شاخه خراسان داعش، پیاده‌نظام ارتش پاکستان در افغانستان است.

درباره تاجیکستان نیز این واقعیت که اغلب حملات تروریستی خونین در داخل افغانستان و همچنین در ایران، از سوی اتباع تاجیک عضو داعش صورت گرفته، این واقعیت قابل انکار نیست که داعش در میان تاجیک‌ها به طور حیرت‌انگیزی نفوذ و رشد کرده و در حال حاضر، شاید هزاران جوان تاجیک در افغانستان و تاجیکستان به دلیل گرایش‌های تندروانه، مستعد پیوستن به داعش و ارتکاب شنیع‌ترین حملات تروریستی باشند.

این امر بدون شک به طور ابتدا به ساکن رخ نداده و حاصل سال‌ها کار و فعالیت عمیق و گسترده فکری، فرهنگی، ایدئولوژيک، امنیتی و استخباراتی است.

این‌که فردی به نام «عادل پنجشیری» از جنایت هولناک کشتار دانشجویان حقوق دانشگاه کابل تا حملات تروریستی اخیر در کرمان ایران، نقش ایفا می‌کند، رویداد بسیار تکان‌دهنده‌ای است.

افزون بر این، در گذشته هم گفته شده بود که یکی از محافظان امرالله صالح، رهبر داعش در افغانستان بوده است.

این بسیار معنادار و خطرناک و هشدارآمیز است و پرده از یک واقعیت تکان‌دهنده درباره داعش و دست‌های پشت پرده آن برمی‌دارد.

در این میان، درباره حمایت ارتش پاکستان از گسترش و تقویت داعش در افغانستان باید گفت که ارتش پاکستان، یک نیروی نیابتی، مزدور و مجری دستورات امریکا و انگلیس است و شاخه خراسان داعش در همان ابتدا هم در مناطق مرزی افغانستان با پاکستان، متولد شد؛ جایی که ارتش پاکستان با حمایت ناتو و امریکا که بر افغانستان مسلط بودند به سادگی می‌توانست به این مهم کمک کند.

امروزه نیز احتمالا ارتش پاکستان از غرب پول می‌گیرد تا داعش را در افغانستان تقویت کند. این امر برای پاکستانی‌ها از دو جهت، سودمند است: یکی این‌که از رهگذر همکاری اطلاعاتی و لجستیکی با غرب در تولید تروریست و گسترش آن در افغانستان، امتیازات بزرگ مالی و تسلیحاتی و حمایت‌های مستمر راهبردی دریافت می‌کند، و از جانب دیگر، با گسیل داعش به افغانستان به طالبان اجازه نمی‌‌دهد که با ایجاد یک دولت مقتدر مرکزی در کابل، ادعاهای اسلاف خود درباره دیورند و پشتونستان را احیا و تکرار کنند و افزون بر این، با حمایت از گروه‌های تروریستی متحد خویش مانند تی‌تی‌پی و… امنیت داخلی پاکستان را مختل سازند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *