گاردین: طالبان یک فعال زن را در زندان مورد تجاوز و شکنجه قرار داده‌اند

تزئینی

روزنامه بریتانیایی گاردین و رسانه رخشانه در گزارشی مشترکی نوشته‌اند که به مدارکی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد طالبان بر یک زن فعال حقوق بشر در زندان تجاوز کرده و او را مورد شکنجه قرار می‌دهند. در این گزارش آمده که ویدیویی از این رفتار طالبان در دست این رسانه‌ها قرار گرفته‌است.

در این گزارش که امروز چهارشنبه، ۱۳ سرطان منتشر شد آمده‌است در میان ادعاهای فراوان در مورد تجاوز جنسی بر زنان و دختران در زندان‌های طالبان، به‌ نظر می‌رسد این ویدیو اولین مدرک مستقیم از وقوع این جنایات باشد. گفته شده که این ویدیو با تلفن همراه گرفته‌شده و پس از آزادی قربانی و خروج‌اش از افغانستان، برای او فرستاده شده‌است.

این زن جوان گفته که در جریان یک اعتراض عمومی علیه طالبان، از سوی این گروه بازداشت شد و سپس مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.

این فعال زن پس از رهایی از بند طالبان از افغانستان خارج شده است. او گفته پس از اشتراک در گردهمایی‌های اعتراضی علیه طالبان پیامی دریافت می‌کند که به او می‌گویند اگر به انتقاد از طالبان ادامه بدهد، فیلم تجاوز جنسی را به خانواده‌اش فرستاده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.

در گزارش رسانه‌های گاردین و رخشانه آمده است که در این ویدیو به این زن جوان گفته می‌شود که لباس‌های خود را دربیاورد و سپس از سوی دو مرد چندین‌بار مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. گزارش افزوده که زن جوان تلاش می‌کند صورت خود را با دستانش بپوشاند، اما یکی از متجاوزان دستانش را عقب می‌زند و او را مجبور می‌کند که به دوربین نگاه کند.

بر بنیاد گزارش در بخشی از این ویدیو طالبان به زن قربانی تجاوز می‌گویند: «در طول این سال‌ها امریکایی‌‌ها با شما خوابیدند و اکنون نوبت ماست».

در گزارش آمده که از این زن در حالی فیلم گرفته شده است که برهنه و قابل شناسایی است. این زن به این رسانه‌ها گفته است که متجاوزان عمدا این فیلم را ضبط کرده‌اند تا از آن برای ساکت کردن و شرمسار کردن او استفاده کنند.

این دو رسانه با چندین زن معترض دیگر نیز صحبت کرده‌اند و آنان گفته‌اند پس از بازداشت از سوی طالبان، مورد شکنجه و ضرب‌‌وشتم قرار گرفته‌اند.

این رسانه‌ها از جمله با ظریفه یعقوبی و پروانه ابراهیم‌خیل صحبت کرده‌اند که گفته‌اند پس از بازداشت از سوی طالبان، شکنجه و لت‌وکوب شده‌اند. آنان گفته‌اند که طالبان با کیبل به قسمت‌هایی از بدن شان زدند که پس از آزادی نتوانند در مقابل دوربین نشان دهند.

پیشتر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گزارش داده بود که زنان در بازداشتگاه‌ها در معرض خشونت جنسی قرار دارند.
با این حال طالبان، اتهامات مربوط به تعرضات جنسی به زنان در زندان‌های این گروه را تکذیب می‌کنند.

هدر بار؛ معاون بخش حقوق زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر به گاردین گفته که طالبان همچنان با «مصونیت کامل از مجازات، به ویژه پشت دیوارهای زندان» عمل می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *