آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران

دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از ۸ صبح امروز جمعه، ۱۵ سرطان آغاز شد. سیدعلی خامنه‌ای؛ رهبر جمهوری اسلامی در نخستین دقایق این دور انتخابات با حضور در یک مرکز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت.

 در این دور انتخابات رای‌دهندگان ایرانی از میان مسعود پزشکیان؛ نامزد اصلاح‌طلبان و سعید جلیلی؛ نامزد تندرو اصول‌گرایان و مورد حمایت نزدیکان خامنه‌ای یکی را به عنوان نهمین رییس جمهوری ایران انتخاب خواهند کرد.

دور نخست این انتخابات به پیروزی شکننده مسعود پزشکیان انجامید که با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای به دور دوم راه یافت و در پی او نیز سعید جلیلی با مجموع آرای ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای قرار گرفت و دوم شد.

محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی؛ دو نامزد دیگر اصول‌گرایان نیز به ترتیب با کسب ۳ میلیون و ۳۸۳ هزارو ۳۴۰ رای و ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای سوم و چهارم شدند و از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشیدند.

یکی از مهم‌ترین رخدادهای دور اول انتخابات ایران میزان مشارکت مردمی کمتر از ۴۰ درصد بود که در تاریخ انتخابات‌های ریاست جمهوری این کشور پایین‌ترین میزان بوده؛ امری که مخالفان حکومت ایران آن را نشان‌دهنده عدم مشروعیت جمهوری اسلامی می‌دانند.

حضور تنها ۳۹.۹۲ درصد مردم در پای صندوق‌های رای به معنای عدم مشارکت ۶۰.۰۲ درصد جامعه در این انتخابات بود که تمام مقامات ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، نسبت به آن ابراز ناخرسندی کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *