تصویب اعلامیه نشست کازان؛ حمایت پوتین از نقش‌آفرینی جهانی بریکس

در سومین روز نشست بریکس، سران این گروه بزرگ اقتصادی، اعلامیه پایانی نشست کازان را تصویب کرده‌ که نتایج این اجلاس را خلاصه می‌کند و همزمان ولادیمیر پوتین؛ رییس‌ جمهور روسیه، از همتایان خود خواسته است که این اعلامیه را در نظر بگیرند.

خبرگزاری تاس گزارش داده است که سران بریکس اعلامیه نشست کازان را تصویب کردند؛ اما اعلامیه هنوز منتشر نشده است، این سند تصمیمات مربوط به گسترش احتمالی بریکس را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، در اعلامیه درباره جنگ اوکراین نیز پرداخته شده است و اعضای این سازمان نسبت به آن اعتراضی نداشته‌اند.

 پوتین در نشست کازان گفته که او به دنبال تقویت بریکس در جهان است.

 او افزوده: «ما به دنبال تقویت اقتدار بریکس، افزایش نقش آن در امور جهانی و حل مشکلات فوری جهانی و منطقه‌ای بوده‌ایم. همه کشورهای بریکس به دنبال برابری، حسن هم‌جواری و احترام متقابل هستند.»

پوتین همچنین گفت: «ما صمیمانه خوشحالیم که در کازان از سران کشورهای اعضای بریکس و رهبران کشورهای علاقمند به همکاری با انجمن ما استقبال می‌کنیم.»

او افزود: «امروز نشست‌های اجلاس بریکس در قالب‌های محدود و گسترده با موفقیت برگزار شد که به موضوعات جاری در دستور کار جهانی، تعامل در سیاست و امنیت، اقتصاد و حوزه بشردوستانه اختصاص داشت.»

رییس جمهور روسیه گفته: «گفتگوها بار دیگر نشان داد که کشورهای عضو در ارزش‌های جهانی صلح، عدالت و برابری مشترک هستند و برای سعادت و رفاه کشورها و مردم ما همکاری می‌کنند.»

او گفت: «کشورهای بریکس به اتفاق آرا از تشدید همکاری ها در صحنه جهانی بر اساس اصول کلیدی منشور ملل متحد حمایت می‌کنند و با هم به هر طریق ممکن تلاش می‌کنند تا با مشارکت قاطع کشورهای عضو، به شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی منصفانه کمک کنند. کشورهای جنوب و شرق جهانی در نظام‌های حکمرانی بین المللی.»

پوتین افزود: «ما در تلاش هستیم تا افراد هم‌فکر خود را به قالب‌های کاری موجود در تعامل در انجمن متصل کنیم و یک مشارکت برابر و دوجانبه سودمند با آنها ایجاد کنیم. در این روحیه، تحت شعار تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی بود که ریاست روسیه در سال جاری کار کرد.»

بر اساس گزارش‌ها، در کنار برخی از سازمان‌های بین‌المللی، هیأت‌هایی از ۳۶ کشور در این نشست سه‌روزه حضور دارند. این نشست روز سه‌شنبه با حضور ۳۶ کشور در شهر کازان روسیه آغاز شده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *