معترضان در هرات: حکمتیار به صلح باور ندارد، نفاق قومی هدف اوست

ده‌ها تن از باشندگان هرات، در واکنش به آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، به این شهر، امروز در مقابل ساختمان ولایت دست به برپایی تجمع اعتراضی زده‌اند.

blank

این اعتراض کنندگان در برابر آن‌چه که نقض حقوق بشر توسط حکمتیار در دوران جنگ‌های داخلی می‌خوانند؛ دست به این راهپیمایی زده‌اند. مظاهره کنندگان شعارهای چون، «در شهر علم و فرهنگ جای برای فرهنگ ستیزان نیست»، «حکمتیار عامل اصلی جنگ‌های داخلی می‌باشد» و «قصاب کابل نباید به هرات بیاید» را در دست دارند و تأکید می‌کنند که رهبر حزب اسلامی به اختلافات قومی دامن می‌زند و در صدد حذف رقبای سیاسی خود از این مجرا است.

گلبدین حکمتیار روز گذشته به هدف دیدار با هوادارانش وارد شهر هرات شد و در مسجد جامع این ولایت سخنرانی کرد. باوجودیکه که روز گذشته رهبر حزب اسلامی بر تامین صلح و ثبات در کشور تاکید کرد اما شماری از معترضان در هرات، به این گفته‌های او به دیده شک و تردید می‌نگرند.

یک تن از بانوانی که در این تجمع اعتراضی شرکت کرده به خبرگزاری افق گفت: «ما باور نداریم که حکمتیار به عنوان فرمانده پیشین جهادی به تامین صلح و ثبات در کشور پایبند باشد، او با آمدن به کشور اختلافات قومی و زبانی را دامن زده است».

این در حالی است که روز گذشته رهبر حزب اسلامی، بر از میان برداشتن اختلاف‌های قومی و زبانی در کشور تاکید کرد و از همگی خواست که در راستای تامین منافع ملی بسیج شوند.

در همین حال،  برگزار کنندگان این تجمع اعتراضی معتقد هستند که تاکنون هم سیاست حذف رقیبان سیاسی از سوی حکمتیار دنبال می‌شود.

شفیع آرین، برگزار کننده این تجمع به خبرگزاری افق گفت: «تا حالا هم گلبدین حکمتیار سیاست حذف رقیبان سیاسی‌اش را در کشور دنبال می‌کند و بر برتری‌های قومی تاکید دارد».

با این وجود، روز گذشته گلبدین حکمتیار در جمع هوادارانش در ولایت هرات، برپایان جنگ در کشور تاکید کرد اما گفت که این جنگ با افزایش نیروهای خارجی در کشور پایان نمی‌یابد و باید همگی افغان‌ها برای پایان جنگ تلاش جدی کنند.

او افزود که با هیچ گروه یا فردی جبهۀ جنگ باز نکرده و کسانیکه را که در چهار دهۀ گذشته با او جنگیدند و اکنون نیز جبهۀ مشترک جنگ را باز کرده‌اند عفو می‌کند.

مطالب مرتبط