واکنش متفاوت نمایندگان مجلس در پیوند به بازداشت علی‌پور

بازداشت قوماندان علی پور با واکنش متفاوت اعضای مجلس نمایندگان روبرو شد، شماری این فرمانده محلی را مدافع باشندگان مناطق مرکزی و همکار حکومت در مبارزه با طالبان عنوان کرده، اما برخی دیگر علی‌پور را فرمانده مسلح غیر مسوول و جاسوس خطاب کردند.blank

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در نشست علنی امروز مجلس گفت، اقدام حکومت و امنیت ملی برای بازداشت علی‌پور و اظهارت رییس عمومی امنیت ملی به معنی حمایت از « تروریستان و جنایت کاران دره میدان» است که مساجد را آتش می‌زدند، پیر مردان، زنان و کودکان را سر می‌برند.

آقای رحمانی افزود، علی پور به دلیل کوتاهی حکومت در تأمین امنیت، مسلح شده و در«برابر آدم‌کش‌های جاده مرگ/ جاده میدان وردک، خوات و دایمیرداد» استادگی کرده است. به گفته او، این فرمانده محلی در برابر طالبان از عزت و ناموس مردم دفاع می‌کند.

علی اکبر قاسمی، دیگر عضو مجلس گفت:« مردم در مساجد، شاهراه‌ها، در حرکت‌های مدنی هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند، اما حکومت یک روز دم از تأمین امنیت این مردم نزد.» به گفته او، علی‌پور همکار دولت است، نه مخالف دولت.

محمد اکبری، نماینده مردم بامیان گفت، حکومت هرچه زودترعلی‌پور را رها کند. به گفته او، علی پور هم تعهد بدهد که فعالیت‌هایش در هماهنگی با حکومت باشد.

در همین حال شماری دیگر از اعضای مجلس از بازداشت قوماندان علی‌پور حمایت کرده و آن را جاسوس ایران عنوان کردند.

آرین یون نماینده مردم ننگرهار گفت، علی پور «جاسوس ایران» است و از سوی این کشور «تمویل» می‌شود. خانم یون افزود، هر کس که به امنیت داخلی و منافع ملی تهدید باشد وظیفه حکومت است که باید آن را بازداشت کند.

حیدر جان نعیم زوی، نماینده کوچی‌ها در نشست امروز گفت، فاطمیون در افغانستان مرکز دارد و در حال سرباز گیری است.

این عضو مجلس، هرچند رهبری فاطمیون در کشور را مشخص نکرد، اما افزود، علی پور و شجاعی قاتلان مردم است و امکانات دولت را در اختیار دارد.  به گفته او، هیچ کس حق دفاع از آنها را ندارد.

اما آقای قاسمی در واکنش به این اظهارات گفت، کسانی که شفاخانه‌ها، مکاتب و مساجد را آتش می‌زنند؛ سرک‌ها و پلچک‌ها را تخریب کردند «نوکران بیگانه‌ها»هستند.

به گفته او، «نوکران و جاسوسان» کشورهای خارجی به مردم و جهان مشخص است و نیاز به توضیح ندارد.

آقای رحمانی هم از برخی اعضای مجلس خواست با این گونه اظهارات نادرست، بلندگوی «آی‌اس‌آی و داعش» نشوند.

علی پور که به قوماندان شمشر مشهور است در سه سال اخیر در مسیر شاه راه میدان وردک- بامیان فعالیت دارد. افراد تحت امر وی به نام جبه مقاومت شناخته می‌شوند که پس از حمله کوچی‌ها بر بهسود به صورت خودجوش شکل گرفته است.

علی پور روز گذشته از سوی پولیس و امنیت ملی از مربوطات ناحیه سیزدهم شهرکابل بازداشت شد. باشندگان غرب کابل در واکنش به این اقدام حکومت دست به تظاهرات زده و خواستار رهایی وی شده‌اند.

تظاهرات روز گذشته در ساعت‌های اول روز به خشونت کشانیده شد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان اقدام به فیرهای هوایی کردند. تاکنون رقم دقیق تلفات این تیراندازی‌ها مشخص نیست.

مطالب مرتبط