حنیف اتمر:‌ با اشرف غنی دیگر در یک تیم کار نمی‌کنم

حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی در گفت‌وگو با طلوع از سیاست‌های رییس‌جمهوری انتقاد کرده و گفته است، دولت نتوانست مشارکت واقعی ملی را بوجود بیاورد.

آقای اتمر در این گفتکو که شب گذشته نشر شد از سیاست های کلان در سطح ملی رییس جمهور غنی انتقاد کرد و گفت: «رهبری حکومت نتوانست رهبری ارشد سیاسی کشور را در مشوره و تصمیم‌گیری‌ها شامل کند.»

آقای اتمر که نزدیک به چهار سال به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور کار کرده است می‌گوید دولت در آوردن وحدت بین دو گروه ناکام بوده و نتوانست مشارکت واقعی ملی را بوجود بیاورد.
وی گفت:«بعضی مسائل اساسی به مسائل فرعی و حتی تعیینات دایم با مشکل اول بود. مشکل بعدی که حکومت وحدت ملی نتوانست رهبری ارشد سیاسی کشور را در مشوره و تصمیم‌گیری شامل بسازد.»

آقای اتمر گفت دیگر با آقای اشرف غنی در یک تیم کار نمی‌کند مگر مباحث کلان ملی که منافع ملی و عمومی در میان باشد.

اتمر دیشب رسما از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. او افزود با تیم مختلف سیاسی رایزنی کردیم و این رایزنی‌ها جریان دارد. اتمر در مورد تغییر ساختار معاونین و ارتقای معاونین از دو نفر به سه نفر نیز استقبال کرد و افزود که تشکیل سه معاون در ریاست جمهوری آنرا نمادی از وحدت ملی تلقی کرد.

وی در رابطه به سیاست خارجی و روابط افغانستان با کشور های همسایه و منطقه گفته است: «ما با تمام کشورهای منطقه ارتباط ایجاد کردیم و در راستای گسترش روابط کار کردیم، از هند سلاح‌های ثقیله خریدیم که در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده، با چین روابط خوبی ایجاد شد، ما با تمام منطقه ارتباط ایجاد کردیم نه با یک یا دو کشور.»
آقای اتمر در رابطه به دوستی افغانستان با ایران گفت، ما با ایران رابطه‌ای خوبی داریم و این روابط شامل خیلی از کشورهای همسابه است.

آقای در مورد حضور فاطمیون گفت هر نیروی که در چارجوب نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نباشد برای کشور تهدید تلقی می شود.
مشاور پیشین امنیت ملی در بخش دیگر سخنانش به صلح اشاره کرده و گفته است که در گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان نباید نقش تعیین کننده افغانستان زیر سوال برود.
آقای اتمر از تأمین صلح در کشور حمایت کرده و گفته است؛ اسلامی بودن، جمهوری بودن و حقوق بشر نباید مورد مذاکره قرار بگیرد.
وی در این رابطه گفت: «با آغوش باز مبتنی بر ارزش‌های که داریم و بربنیاد منافع ملی خود از برگشت طالبان به نظام و صلح پایدار و عادلانه استقبال می‌کنیم اما نه از برگشت رژیم طالبانی.»

اتمر از گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کرد و می‌گوید صلح باید در چارچوب قانون اساسی باشد و دموکراسی و اررش های که در طول سال های گذسته بدست آمده نابود شوند.

مطالب مرتبط