امریکا به قطع‌نامه مبارزه با «آزار جنسی علیه زنان» رای رد داد

ایالات متحده امریکا به قطع‌نامه مبارزه با خشونت و آزار و اذیت جنسی علیه زنان در مجمع عمومی سازمان ملل رای رد داد.blank

طرح این قطع‌نامه که از سوی فرانسه و هالند پیشنهاد شده بود و بیشتر بر حق زن بر بدن خود و سقط جنین امن تاکید می‌کرد، روز گذشته از سوی مجمع عمومی سازمان ملل با رای موافق ۱۳۰ کشور، رای ممتنع ۳۱ کشور و تنها رای رد امریکا تصویب شد.

پیش از این نیز امریکا در این طرح یک سلسله تغییرات را پیشنهاد کرده بود و یک سیاستمدار زن امریکایی گفته بود: «در ایالات متحده سقط جنین به عنوان یک روش برنامه ریزی خانواده به رسمیت شناخته نمی‌شود.»

او هم‌چنین با خشونت خواندن مزاحمت جنسی علیه زنان در مسوده این قطع‌نامه مخالفت کرده و گفته بود که طبق قوانین امریکا، خشونت تنها به معنای خشونت جسمی است.

اما کمیته مسوول، تغییرات پیشنهاد شده از سوی امریکا در این قطعنامه را در ماه نوامبر رد کرد.

گفته می‌شود پشت پرده تلاش‌های امریکا برای تضعیف این قطع‌نامه، دست مایک پینس معاون رییس جمهور این کشور بوده است و دولت امریکا نیز سال گذشته کمک‌های مالی خود به صندوق جمعیت سازمان ملل را که در زمینه کنترول جمعیت فعالیت می‌کرد، قطع کرد.

با این حال اسراییل و کشورهای اروپایی از رای رد امریکا و پیشنهاد تغییرات در قطعنامه مبارزه با آزار و اذیت جنسی زنان انتقاد شدید کرده اما این پیشنهادهای امریکا از سوی هند، چین، روسیه، واتیکان و چند کشور اسلامی حمایت شده است.

مطالب مرتبط