رییس جمهور غنی به امارات متحده عربی رفت

ارگ ریاست جمهور اعلام کرده است که رییس جمهور غنی در راس یک هیئت بلند رتبه دولتی صبح امروز عازم امارات متحده عربی شده است.

blank

هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در صفحه توییتر خود نوشته است؛ رییس جمهور غنی در جریان این سفر با امیر و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

قرار است در این سفر شش تفاهمنامه همکاری میان افغانستان و امارات متحده عربی در بخش‌های فرهنگی، معارف، ورزش، معادن، انرژی و زراعت از سوی مسئولین مربوطه دو کشور امضا شود.

رییس جمهور غنی در حالی به امارات سفر می‌کند که مذاکرات صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در شرایط حساس رسیده و دو طرف در این مقطع زمانی به توافقات ابتدایی دست یافته اند. ظاهرا آقای غنی به ابوظبی رفته تا از نفوذ کشورهای عربی به ویژه امارات برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان استفاده کند.

هرچند پیش از این حکومت افغانستان این تلاش را کرده بود اما نتیجه نداد. حدود دو ماه پیش زمانی که نمایندگان امریکا و طالبان در ابوظبی باهم گفت‌وگو می‌کردند حکومت هیئتی را به رهبری عبدالسلام رحیمی برای گفت‌وگو با نمایندگان طالبان به ابوظبی فرستاده بود اما طالبان در آن زمان حاضر به گفت‌وگو با نمایندگان حکومت نشد.

نمایندگان امریکا و طالبان در پنجمین دور مذاکرات شان در مورد جدول زمانی خروج نیروهای خارجی و تبدیل نشدن افغانستان به تهدید برای کشوری سومی به توافق ابتدایی دست یافتند.

زلمی خلیل زاد گفته است در دور بعدی نشست میان امریکا و طالبان روی آتش بس عمومی و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بحث خواهد شد. هرچند تا کنون طالبان مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده است.

مطالب مرتبط