ترکمنستان خواستار استفاده طالبان از منابع آبی براساس قوانین بین‌المللی شد

وزارت خارجه ترکمنستان از برگزاری نشستی با هیاتی از گروه طالبان درباره حقابه آمو خبر داده است که در این نشست از طالبان خواسته تا در استفاده از منابع آبی به قوانین بین‌المللی عمل کند.

blank

وزارت خارجه ترکمنستان با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده است با هیاتی از طالبان در عشق‌آباد درباره چگونگی استفاده از منابع آبی دیدار و گفتگو صورت گرفت.

در این بیانیه آمده که در این نشست از هیات طالبان خواسته شده تا افغانستان بر اساس حقوق بین‌الملل از منابع آبی استفاده کند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در ماه اسد سال جاری رؤسای جمهور کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشستی اضطراری درباره پیامدهای احداث کانال «قوش‌تپه» در افغانستان گفتگو کرده بودند.

این سه کشور توسط آمودریا، رودخانه‌ای که بیشتر مرز آسیای مرکزی با همسایه جنوبی افغانستان را نیز مشخص می‌کند، به هم متصل می‌شوند.

ده‌ها سال است که آسیای مرکزی از آب آمودریا برای مقاصد کشاورزی بهره می‌برد؛ اما برای اولین بار، افغانستان نیز قصد دارد همین کار را انجام دهد.

پیش از این نیز ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در واکنش به نگرانی‌های ازبکستان گفته بود: «یک قطره آب را از کشور‌های دیگر نمی‌گیریم و نیاز نداریم و نمی‌خواهیم که بگیریم. پس هیچ کشوری ان‌شاءالله نگرانی نداشته باشد. با کشور ازبکستان نیز روابط بسیار دوستانه و خوبی داریم. و باور ما این است که آن‌ها طرفدار آبادی و استقلال افغانستان هستند و در این راستا با ما همکاری می‌کنند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *