ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان خواهان رسیدگی به مشکلات زنان شد

همزمان با ۸ مارچ و روز جهانی زن، «ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان» خواهان رسیدگی به حقوق زنان تحت حاکمیت طالبان شده و اعلام کرده که جامعه جهانی باید به مشکلات زنان افغان رسیدگی کند.

blank

«ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان» روز جمعه، ۱۸ حوت از جامعه جهانی خواست که به مشکلات و محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان رسیدگی کند.

این ائتلاف گفته که جامعه جهانی زمینه حضور برابر، مصون و معنادار زنان افغان را در روندهای تصمیم‌گیری در سطح ملی و بین‌المللی تضمین کند.

ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان متشکل از ۹ سازمان بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری است.

سازمان عفو بین‌الملل، خانه آزادی، نهاد مدافعان حقوق بشر، دیدبان حقوق بشر، نهاد «MADRE» سازمان جهانی منع شکنجه، فدراسیون بین‌المللی برای حقوق بشر و لیگ بین‎‌المللی زنان برای صلح و آزادی از جمله اعضای این ائتلاف‌اند.

این ائتلاف با اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان، دختران، فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی، خبرنگاران و رسانه‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی طی بیش از دو و نیم سال گذشته گفته است که این محدودیت‌های باعث انکار آزادی عقیده، برابری جنسیتی و تمام حقوق شناخته شده بین‌المللی در افغانستان شده است.

در بیانیه از جامعه جهانی خواسته شده است که مطابق قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل که در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی در مورد زنان، صلح و امنیت به تصویب رسیده بود، زمینه حضور کامل، برابر، مصون و معنادار زنان در تمام روندهای تصمیم‌گیری در سطح ملی و بین‌المللی را تضمین کند.

این ائتلاف همچنین از جامعه جهانی خواست به تمام جرایمی که علیه زنان و دختران در افغانستان رخ داده رسیدگی کند.

این سازمان‌ها خواهان حمایت کامل نهادهای کمک‌کننده از روند بشردوستانه به رهبری سازمان ملل متحد برای افغانستان شده است.

پس از تسلط دوباره طالبان، ائتلاف برای حقوق بشر در افغانستان در سال ۱۴۰۰ و در پی وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور ایجاد شد.

این ائتلاف که با حمایت مالی بنیاد «جامعه باز» ایجاد شده است، نقض حقوق بشر در افغانستان را بررسی و برای تامین حقوق بشری افغان‌ها دادخوهی می‌کند.

در همین حال، رینا امیری؛ نماینده امریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید زنان و دختران افغان با «شجاعت فوق‌العاده» از حقوق‌شان در برابر قوانین افراطی و بی‌رحمانه طالبان دفاع می‌کنند.

امیری گفته که اگر جهان از زنان افغان حمایت نکند، حقوق زنان در همه جا به‌خطر می‌افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *