تدابیر تازه وزارت مخابرات؛ کاهش قیمت انترنت، خشم بر «اترا» و هشدار به بستن فیسبوک

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که بهای انترنت در کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است و اکنون یک جی‌بی انترنت با ۵۰ افغانی قابل دسترس است.blank

شهزاد آریوبی؛ وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که این وزارت طبق تعهد خود، نرخ خدمات انترنتی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است و تلاش می‌کنند این نرخ بیشتر از این کاهش یابد.

آقای آریوبی گفت که نرخ خدمات انترنتی «GSM» نیز کاهش یافته اما شرکت‌های ارایه دهنده این خدمات برای مشتریان شان به قیمت بلندتر این خدمات را فراهم می‌کنند. وزارت مخابرات سال گذشته گفته بود که نرخ خدمات انترنتی در کشور در آغاز سال ۱۳۹۸، ۵۰ در صد کاهش می‌یابد.

از طرفی هم وزیر مخابرات می‌گوید که جلو فروش غیر قانونی سیمکارت‌های شبکه‌های مخابراتی را نیز می‌گیرد. او گفت: «در تمام ولایت‌ها کمپاینی شروع شده است تا این سیمکارت‌ها جمع آوری شود. اولین بار شرکت روشن را بستیم و ضمانت گرفتیم که جلو فروش غیر قانونی را بگیرد. تا یک ماه دیگر همه سیمکارت‌های غیر قانونی از بازار جمع می‌شود.»

او تاکید می‌کند که شرکت‌هایی که از فروش این سیمکارت‌ها جلوگیری نکند مطابق قانون، جواز فعالیت شان گرفته خواهد شد.

«اترا باعث بدنامی وزارت مخابرات شده است»

با این حال هنوز کمپاین «اترا کجاست» به شدت خود باقی است و شهروندان شبکه‌های مخابراتی را به دزدی پول‌های مردم و وزارت مخابرات و اداره اترا را متهم به بی‌کفایتی در راستای نظارت از عملکرد این شبکه‌ها می‌کنند. وزیر مخابرات نیز از این کمپاین به ستوه آمده می‌گوید که از جمله ۲۰ تعهد اترا یا اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان، فقط یکی آن عملی شده است.blank

او افزود که به اترا دستور داده است تا جلو دزدی‌های این شرکت‌های مخابراتی را بگیرد. او تاکید کرد که اجازه سوءاستفاده و اخاذی از ملت به هیچ شبکه‌ی مخابراتی داده نمی‌شود.

شهزاد گل آریوبی گفت: «به اترا یک ماه وقت دادیم که این ۲۰ تعهد را عملی کند و به شکایات مردم رسیدگی شود، اگر این کار را نمی‌تواند…اترا را از ساختمان وزارت مخابرات بیرون می‌کنیم که آدرس مشخص داشته باشد.»

آقای آریوبی افزود که «اترا کار نمی‌کند و نام از وزارت مخابرات بد است» و مردم همه روزه او را دشنام دهند و بی‌سواد و بی‌کفایت خطاب می‌کنند. او گفت که اترا یک اداره مستقل است و به این وزارت گزارش‌دهی ندارد.

فیسبوک در افغانستان مسدود می‌شود

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی همچنان می‌گوید که میزان سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک در افغانستان بسیار بلند است. به‌گفته‌ی او برخی کاربران این شبکه با استفاده از حساب‌های جعلی وارد حریم خصوصی مردم می‌شوند و عکس‌ها و نوارهای شخصی مردم را منتشر می‌کنند که مطابق به ارزش‌های «اسلامی» و «افغانی» نیست.blank

او به مسوولان شرکت فیسبوک هشدار داد که به فرهنگ و قوانین افغانستان احترام بگذارد در غیر آن فعالیت این شبکه مجازی در کشور متوقف خواهد شد. وزیر مخابرات گفت: «به فیسبوک شش ماه فرصت می‌دهیم اگر مطابق پالیسی‌های افغانستان نشد و آن‌را قبول نکرد، این شبکه در افغانستان مسدود می‌شود. از طریق وزارت خارجه برایش مکتوب رسمی هم می‌فرستیم.»

به باور وزیر مخابرات، مردم افغانستان به امنیت و زندگی آرام نیاز دارند و «فیسبوک برای کسانی است که در دبی زندگی می‌کنند» و این شبکه سبب «خراب شدن آینده جوانان» می‌شود.

فیسبوک از پر استفاده ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است که در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که کاربران فعالش از مرز دو میلیارد کاربر عبور کرده است اما ادر برخی کشورها مانند ایران، عربستان، چین و کوریا فعالیت این شبکه‌ از سوی دولت‌ها متوقف شده است.

مطالب مرتبط