تأکید پمپئو بر پایان جنگ امریکا در افغانستان

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا گفته‌است که امریکا تلاش می‌کند تا به درازترین جنگ تاریخ‌اش در افغانستان پایان دهد.blank

مایک پمپئو در برنامه‌ای در دانشگاه تگزاس امریکا گفت که با زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تا‌زگی گفتگو کرده‌است.

آقای پمپئو گفت که امریکا کوشش می‌کند که زند‌گی افغان‌ها و سربازان امریکایی را به گونه یک‌سان نجات دهد و بر درازترین جنگ تاریخ‌اش در افغانستان نقطه پایان بگذارد.

او در بخش دیگری از سخنان‌اش تصریح کرد که یک بخش اصلی کار در وزارت خارجه، ترویج امنیت امریکا است و افزود که برقراری صلح بین طالبان و حکومت افغانستان کار دیپلمات‌ها است؛ همان‌طور که دیپلمات‌ها توانستند، ائتلاف جهانی علیه داعش را کنار هم قرار دهند.

نمایندگان امریکا و طالبان، تاکنون پنج‌بار باهم گفتگو کرده‌اند و در آخرین دور از این گفتگوها، زلمی خلیلزاد اعلام کرد که روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تعهد طالبان به عدم استفاده از خاک آن کشور برای اهداف تروریستی، توافقاتی به‌دست آمده‌است.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همچنین در ششمین مرحله از سفرهای جهانی و منطقه‌ای خود، حکومت و رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان را وادار کرد تا روی تشکیل شورای رهبری مصالحه و تعیین هیأت مذاکره‌کننده کابل با طالبان، به توافق برسند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با مخالفت طالبان با لیست ۲۵۰ نفری حکومت برای نشست بین‌الافغانی دوحه، اکنون با چالش‌های تازه‌ای رو‌به‌رو است.

مطالب مرتبط