غنی به هیات گفتگو کننده: طالبان را قانع کنید که راهی جز مذاکره با حکومت نیست

رییس جمهور غنی در نخستین دیدار با هیأت اشتراک‌کننده حکومت در نشست قطر اعلام کرد که تنها دولت می‌تواند از ملت نمایندگی کند و تأکید کرد که طالبان را قانع کنید که راهی جز مذاکره با حکومت وجود ندارد.blank

هیأتی که حکومت اعلام کرده متشکل از ۲۵۰ نفر شامل رهبران سیاسی، بزرگان قومی، فعالان مدنی، زنان و خبرنگاران است، امروز (چهارشنبه، ۲۸ حمل) با رییس جمهور غنی و رییس اجرایی در ارگ دیدار کرد.

آقای غنی این هیأت را «سفیران صلح» ملت و دولت خواند و از آن خواست تا در این نشست طالبان را قانع کند که هیچ راهی جز مذاکره با حکومت برای صلح وجود ندارد.

رییس جمهوری در این نشست گفت: «هیچ‌کس خارج از چارچوب دولت نمی‌تواند از ملت نمایندگی کند و حق مسلم این است که همه ما از تمام دولت و ملت نمایندگی کنیم.»

غنی همچنین خطاب به هیأت اشتراک‌کننده در نشست قطر گفت که «تمام حقایق را به طالبان بگویید، آن‌ها را بشناسید و بگذارید آنان شما را بشناسند. تمام موارد را با صبر و حوصله اما با صلابت و جرأت بیان کنید».

رییس جمهوری افزود که ریختن خون و کشتار، «پیروزی و قهرمانی» نیست. او همچنین گفت که یافتن راه حل برای مشکلات سیاسی، غالب و مغلوب ندارد؛ بلکه پیروز آن ملت و نسل آینده افغانستان است.

آقای غنی اضافه کرد که بسیاری از موانع از مسیر صلح برطرف شده و تاکید کرد که امیدوار است پیام این هیأت در برگشت از قطر مفید باشد.

نشست قطر قرار است به تاریخ ۲۰ و ۲۱ ماه اپریل در شهر دوحه؛ پایتخت آن کشور با حضور نمایندگان گروه طالبان و هیأتی از افغانستان برگزار شود.

با این حال، طالبان گفته‌اند که با هیأتی متشکل از بزرگان و رهبران سیاسی افغانستان به عنوان اشخاص گفتگو می‌کنند و این هیات از دولت افغانستان نمایندگی نخواهد کرد؛ بلکه شرکت‌کنندگان، نظر شخصی‌شان را بیان می‌کنند. این گروه همچنین از فهرست بلند اعضای این هیأت انتقاد کرده و هدف از آن را «تخریب روند صلح» خوانده‌است.

گروه طالبان گفته‌است که از این فهرست طویل تنها تعداد محدودی درج فهرست نهایی هستند که با نمایندگان این گروه گفتگو خواهند کرد.

افزون بر این، تاکنون حنیف اتمر، عطامحمد نور و رحمت‌الله نبیل نیز با این فهرست مخالفت کرده و امرالله صالح؛ متحد سیاسی و انتخاباتی آقای غنی هم اعلام کرده که به قطر نمی‌رود.

نام حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین نیز که در نشست مشابه در مسکو، شرکت داشت، در فهرست منتشر‌شده از سوی حکومت، دیده نمی‌شود.

مطالب مرتبط