واکنش افغانستان به گزارش یوناما: موافق نیستیم؛ اما بررسی می‌کنیم

دولت به گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) مبنی بر این‌که نیروهای دولتی و خارجی، مسؤول بخش زیاد کشتار غیرنظامیان در سه ماهه اول ۲۰۱۹ هستند، واکنش نشان داده‌ و گفته‌است که با این گزارش موافق نیست؛ اما آن را بررسی می‌‌کند.blank

«یوناما» روز گذشته (چهارشنبه، ۴ ثور) با انتشار گزارشی، مدعی شد که تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، کاهش یافته؛ اما نیروهای امنیتی و سربازان خارجی بیشتر از نیروهای مخالف دولت در کشتن غیرنظامیان طی این مدت، نقش داشته‌اند.

شورای امنیت ملی کشور در واکنش به این گزارش «یوناما» اعلام کرده که در مورد دخیل‌بودن نیروهای امنیتی در تلفات غیرنظامیان هر ادعایی را بررسی می‌کند.

در خبرنامه‌ دفتر شورای امنیت ملی که امروز (پنج‌شنبه، ۵ ثور) منتشر شده، آمده‌است که شورای امنیت از این گزارش استقبال می‌کند؛ اما با آن موافق نیست.

شورای امنیت ملی همچنین گفته‌است که در گزارش یوناما، استفاده‌ گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی از مکان‌های عامه، خانه‌های مسکونی و مساجد برای حملات‌شان و زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی مد نظر گرفته نشده‌است.

این شورا تأکید کرده که تروریست‌هایی که در نتیجه‌ عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کشته شده‌اند، باید از غیرنظامیان تفکیک شوند.

پیشتر، اسدالله خالد؛ وزیر دفاع ملی نیز در واکنش به این گزارش گفته‌بود که تلفات غیرنظامیان را می‌پذیرد؛ اما تأکید کرده‌بود که همه قربانیان، غیرنظامی نیستند و طالبان از نام غیرنظامی استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط