خلیلزاد: همزمان با تلاش‌های صلح برای انتخابات نیز برنامه‌ریزی شود

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که همزمان با تلاش‌ها برای دستیابی به صلح با طالبان باید برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز برنامه‌ریزی شود.blank

آقای خلیلزاد، امروز (شنبه، ۲۸ ثور) در صفحه‌ توییترش نوشت صلحی که منجر به یافتن یک راه حل سیاسی و حل معضل افغانستان شود، اولویت امریکا است؛ اما در کنار آن باید آماد‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات نیز گرفته شود.
او تأکید کرد که هم‌زمان با پیشبرد گفتگوهای صلح، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قابل اعتماد نیز برنامه‌ریزی شود.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و مذاکره‌کننده ارشد آن کشور با طالبان افزود که مردم افغانستان، صلح و پایان جنگ را می‌خواهند؛ اما خواست برقراری صلح، مردم را از حق اشتراک در انتخابات محروم نخواهد کرد.

آقای خلیلزاد در حال انجام هفتمین دور سفرهایش برای حل مسأله‌ی افغانستان است و این سفر قرار است تا ۲۱ ماه می ادامه یابد. او در این سفر با مقام‌های پاکستانی، هندی، آلمانی و افغان دیدار کرده‌است. او همچنین ششمین دور مذاکره امریکا با طالبان را انجام داد.

آقای خلیلزاد در جریان مذاکرات با گروه طالبان گفت که ضرورت است برای برقراری صلح در افغانستان همه طرف‌ها خلع سلاح شوند و امریکا برای این کار آماده‌‌است.

پیش از این او ابراز امیدواری کرده‌بود که روند صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه‌ برسد.

از سوی دیگر، الیس ویلز؛ معاون وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی که هفته گذشته برای اشتراک در مراسم گشایش «بازنگری کمک‌های ملکی امریکا»، به افغانستان سفر کرده‌بود، در دیدار با رهبران حکومت و اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، روی برگزاری انتخابات به‌موقع، شفاف و «بااعتبار» تأکید کرد.

مطالب مرتبط