ترودو به نقض آزادی رسانه‌ها متهم شد

دولت کانادا به‌رهبری جاستین ترودو، به تلاش مالی برای جلب حمایت رسانه‌ها و تضعیف آزادی مطبوعات متهم شده‌است.blank

در روزهای اخیر، جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر کانادا ۶۰۰ میلیون دالر از پول مالیات‌دهندگان کشورش را برای امتیازدهی به روزنامه‌های کانادایی اختصاص داده که این تصمیم با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

افق را در تلگرام دنبال کنید

رسانه‌های کانادایی گزارش داده‌اند که لایحه مذکور که با هدف «حمایت از روزنامه‌نگاری کانادایی» در عصر دیجیتال است تا چندماه دیگر، پیش از انتخابات سراسری این کشور از سوی پارلمان به تصویب می‌رسد.

پی‌یر پوالیور؛ نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا به «ساندی تلگراف» گفته‌است که زمان‌بندی جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر بسیار هوشمندانه است و او این را یک مساله انتخاباتی برای روزنامه‌نگاران ساخته‌است. او افزود که مفهوم تلاش او این است که «به من کمک کنید دوباره انتخاب شوم تا من هم کیسه‌ای پرپول به شما بدهم».

براساس این طرح، توزیع پول مذکور با تصمیم هیاتی مستقل از اعضای جامعه خبری و روزنامه‌نگاری برگزیده‌شده از سوی دولت تعیین خواهد شد.

پی‌یر پوالیور افزوده‌است: «ترودو قصد دارد تا تعریفی از روزنامه‌نگاری قابل قبول ارائه کند و بعد پول را به کسانی بدهد که در چارچوب این تعریف بگنجند. این در بلندمدت باعث می‌شود تا گروه وابسته‌ای از روزنامه‌نگارانی با تفکر لیبرال به‌وجود آید که تمایل زیادی برای نگه‌داشتن لیبرال‌ها در قدرت داشته‌باشند.»

با این حال، وزیر مالیه کانادا تاکید دارد که هدف این ابتکار عمل حفاظت از نقش حیاتی رسانه‌های خبری مستقل در دموکراسی کانادا است و به نجات روزنامه‌نگاران محلی که در عصر محتوای دیجیتال در تنگنا هستند، کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط