روایت دردناک یک بازمانده: همسر، دو پسر و دو دخترم را کشتند

پنج عضو خانواده آغاگل، در یک شب گرم تابستانی در ولسوالی بالامرغاب بادغیس، آماج حمله هوایی قرار گرفتند و کشته شدند. در این حمله هوایی، تمام دیوارهای خانه آغاگل، در یک چشم بهم‌زدن فروریخت.

blank

این رویداد در منطقه‌ای موسوم به «اکازی‌ها» اتفاق افتاده‌است. گفته می‌شود که این حمله هوایی توسط نظامیان افغان صورت گرفته‌است؛ اما وزارت دفاع تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌است.

روز یک‌شنبه، ۳۰ سرطان آغا گل را در با چهره‌ای مات و مبهوت در یکی از بسترهای شفاخانه مرکزی هرات دیدم. نجات جان این باشنده بادغیس در حمله هوایی، معجزه‌آسا بوده‌است.

این بازمانده حمله هوایی، هنگام روایت حمله شب‌هنگام بر خانه مسکونی‌اش، اشک از چشمان‌اش سرازیر می‌شود و با لکنت زبان این رویداد غم‌انگیز را روایت می‌کند.

او مدعی است که در اطراف خانه‌‌شان، اعضای گروه طالبان حضور نداشته‌اند، با وجود این، خانه‌شان هدف آتش جنگنده قرار گرفته‌است.

آغاگل با گلوی بغض‌کرده می‌گوید که همسر ۳۰ ساله، دو پسر و دو دخترش را کشتند. او حکومت را به بی‌پروایی در حفاظت از جان غیرنظامیان متهم می‌کند.

blank
حمله هوایی در منطقه اکازی‌های ولسوالی بالامرغاب

حملات هوایی کابوس غیرنظامیان
بالامرغاب ناامن‌ترین ولسوالی بادغیس نام گرفته‌است. این ولسوالی طی چهار ماه گذشته میدان زورآزمایی حکومت با طالبان تا دندان مسلح بوده‌است. طالبان در دو حرکت حساب‌شده تا کنترل کامل این ولسوالی نیز پیش رفتند.

آغاگل می‌گوید که طالبان تمام ولسوالی بالامرغاب را در اختیارشان دارند و حکومت تنها بر کندک نیروهای اردوی ملی نفوذ دارد و حملات هوایی نیروهای افغان در بالامرغاب زیاد انجام می‌شود.

به پرواز درآمدن چرخبال‌ها و جنگنده‌ها از طرف شب بر فراز بالامرغاب، در میان ساکنان این ولسوالی ناامن، سراسیمگی و ترس ایجاد می‌کند. آن‌ها مجبور به زندگی در زیر تهدید دایمی باروت و آتش هستند.

محمدگل؛ یکی دیگر از باشندگان بالامرغاب به خبرگزاری افق می‌گوید که غیرنظامیان قربانی اصلی حملات هوایی در این ولسوالی هستند و حکومت برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بی‌پروا است.

blank
حمله هوایی در منطقه اکازی‌های ولسوالی بالامرغاب

اما عبدالغفور ملک‌زی؛ والی بادغیس در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گوید که طالبان از خانه‌های مسکونی به‌عنوان سنگر جنگی استفاده می‌کنند و به همین‌خاطر، تلفات غیرنظامیان در بالامرغاب صورت گرفته‌است.

عبدالعزیز بیگ؛ رییس شورای ولایتی بادغیس نیز به خبرگزاری افق می‌گوید که طالبان از خانه‌های مسکونی بالای نیروهای دولتی در بالامرغاب حمله می‌کنند و این اقدام طالبان باعث افزایش تلفات غیرنظامیان می‌شود.

باشندگان بالامرغاب اما مدعی هستند که از یک‌ماه به این‌سو، حملات هوایی در این ولسوالی شدت یافته و باید جلو این حملات که منجر به تلفات غیرنظامیان می‌شود، گرفته‌شود.

تنگ‌شدن حلقه محاصره در بالامرغاب
راه‌های ارتباطی بالامرغاب به‌گونه کامل در اختیار طالبان قرار دارد و دسترسی نیروهای افغان از راه زمینی به این ولسوالی غیرممکن است.

اکمالات نیروهای افغان در بالامرغاب از طریق هوا صورت می‌گیرد.

عبدالعزیز بیگ؛ رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که در حدود ۵۰۰ نیروی افغان در کندک ارتش در ولسوالی بالامرغاب در محاصره طالبان قرار دارند و احتمال این وجود دارد که در صورت اکمال‌نشدن، فاجعه انسانی در بالامرغاب رقم بخورد.

مقام‌های محلی بادغیس می‌گویند که طالبان هنگام پرواز و نشست چرخبال‌ها در کندک ارتش بالای نیروهای افغان شلیک می‌کنند.

تاکید بر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان
هفته گذشته جنرال اسکات میلر؛ فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان در سفری به ولایت هرات از نیروهای افغان و خارجی خواست که جلو تلفات غیرنظامیان را بگیرند.

او گفت: «از طرف نیروهای امنیتی افغان و طرف ائتلاف به‌گونه بسیار دقیق می‌‌خواهیم تا از واردشدن تلفات به غیرنظامیان جلوگیری کنیم. ما دقت را در عملیات‌های خود می‌خواهیم و هنگامی که دقت در نظر گرفته نشود، افراد را حسابده قرار می‌دهیم؛ اما همزمان با این من به این اراده مردم افغانستان باور دارم که بهترین راه برای توقف تلفات غیرنظامیان، کاهش خشونت‌‌ها است.»

blank

اما به این خواست این فرمانده ارشد امریکایی توجهی نشده‌ و در بسیاری از مواقع نیروهای خارجی نیز باعث تلفات غیرنظامیان در افغانستان شده‌اند.

آغاگل به حکومت پیشنهاد می‌کند در صورتی که توانایی تامین امنیت ولسوالی بالامرغاب را ندارد، این ولسوالی را به گروه طالبان واگذار کند تا غیرنظامیان در این ولسوالی کشته و زخمی نشوند.

مطالب مرتبط