صلح افغانستان قربانی انتخابات امریکا خواهد شد؟

مذاکرات صلح امریکا با طالبان وارد مرحله حساسی شده‌است. دور هشتم این مذاکرات پس از ۹ روز گفتگوی فشرده، روز دوشنبه (۲۱ اسد) در دوحه پایان یافت.

گروه کوچکی از نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های امریکا پس از روز سوم دور هشتم گفتگوهای صلح، سرگرم نهایی‌سازی توافقنامه صلح بودند؛ اما با پایان این دوره، هنوز مشخص نیست چه زمانی این توافق‌نامه نهایی و اعلام خواهد شد.

گفته می‌شود پس از دستیابی به توافق میان نمایندگان دوطرف، مذاکرات “بین‌الافغانی” آغاز خواهد شد.

سابقه مذاکرات
تاکنون هشت نشست میان دیپلمات‌های امریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته‌است؛ هفت نشست در دوحه قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات.

نخستین‌بار زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به تاریخ ۲۰ میزان با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کرد.

زلمی خلیلزاد، ریاست هیات مذاکره‌کننده امریکایی و ملا عبدالغنی برادر، رهبری هیات طالبان را برعهده دارند.

هردو طرف مذاکره‌کننده آخرین دور گفتگوها را مفید خوانده‌ و گفته‌اند که به‌خاطر اقدامات آینده با رهبران‌شان مشورت خواهند کرد.

صلح افغانستان و انتخابات امریکا
زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از طرف دونالد ترامپ؛ رییس جمهور این کشور موظف شده تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا به جنگ افغانستان نقطه پایان بگذارد و زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به هر قیمتی مساعد کند.

قادر کامل؛ آگاه مسایل سیاسی در صحبت با خبرگزاری افق می‌گوید که نباید واشنگتن در راستای خروج نیروهای خود از افغانستان همانند عراق شتاب کند؛ چرا که احتمال استفاده از خاک افغانستان از سوی هراس‌افکنان وجود دارد.

او تاکید می‌کند که واشنگتن باید در راستای حمایت از نیروهای زمینی و هوایی افغان تعهدات‌اش را عملی سازد.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین دادن مبنی بر استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، آغاز مذاکرات بین الافغانی و برقراری آتش‌بس چهار موضوع مهم در مذاکرات واشنگتن با طالبان بوده است.

طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند؛ اما زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته‌است که هدف اصلی این مذاکرات، توافق صلح است، نه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان.

شتاب امریکا برای خروج
شماری از تحلیلگران سیاسی اما معتقد اند که دولت امریکا به رهبری دونالد ترامپ می‌خواهد هرچه سریع‌تر از هزینه سنگین جنگ افغانستان رهایی یابد.

واشنگتن می‌خواهد تا ماه نوامبر سال آینده شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد تا اذعان کند که به دو دهه جنگ در این کشور نقطه پایان گذاشته‌است.

احمدغنی خسروی؛ کارشناس سیاسی به خبرگزاری افق می‌‌گوید که ترامپ در عرصه سیاست خارجی دستاورد خاصی ندارد و تاکنون افزایش تحریم‌ها بر ایران، «معامله قرن» در فلسطین، جنگ تجاری با چین و مذاکره با کوریای شمالی نتیجه خاصی در پی نداشته‌است و به هیچ عنوان، این موارد وزنه انتخابات را به سود ترامپ نمی‌چرخاند.

او می‌‌افزاید تفاهم امریکا با طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی به مهره پیشتاز مبدل خواهد کرد.

ناروی میزان گفتگوهای بین‌الافغانی
قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی در شهر اسلو؛ پایتخت ناروی برگزار شود. وزارت دولت در امور صلح، فهرست ۱۵ نفری هیات مذاکره‌کننده دولتی برای نشست بین‌الافغانی را آماده کرده‌است؛ اما تاکنون نام اعضای این هیات علنی نشده‌است.

زلمی خلیلزاد در توییترش نوشته‌بود که نقش ناروی در تسهیل روند صلح افغانستان مؤثر است.

انتخابات؛ اولویت غنی
اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی بارها بر حکومت‌محوربودن مذاکرات صلح با طالبان تاکید کرده‌است. او در روز اول عید قربان نیز گفت که حکومت‌اش در روزهای پایانی دوره کاری‌اش نمی‌تواند در مورد صلح با طالبان تصمیم بگیرد و برنده انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان باید در این مورد تصمیم بگیرد.

هم‌اکنون بحث شکل‌گیری حکومت موقت و تعویق انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها است.

آگاهان سیاسی بر این باور اند که اشرف‌غنی پشتوانه سیاسی و مردمی چندانی ندارد که به‌عنوان رییس حکومت موقت برگزیده‌شود و به همین خاطر، تنها گزینه برای دوام کارش به‌عنوان رییس‌ جمهور، برگزاری انتخابات است.

با تعلیق کمپاین‌های دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری حنیف اتمر، حالا اشرف‌غنی تنها نامزد پیشتار در انتخابات پیش‌رو است.

با این وجود، گروه طالبان خود را پیروز جنگ افغانستان و عامل شکست امریکا و متحدان‌اش در این کشور می‌شمارد. این گروه مدعی است که بیش از ۶۰ درصد از خاک کشور را در کنترل‌شان دارند؛ اما نگرانی‌هایی وجود دارد که با تلاش امریکا برای خروج از افغانستان، یک‌بار دیگر میدان برای حکومت طالبانی در کشور باز نشود.

مطالب مرتبط