یونسکو وضعیت منارهای مصلای هرات را بررسی می‌کند

مسؤولان فرهنگی هرات می‌گویند که به‌زودی کارشناس فنی یونسکو برای بررسی وضعیت منارهای مصلی به این ولایت سفر می‌کند.

blank

زلمی صفا؛ آمر حفظ آبده‌های تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات در صحبت با خبرگزاری افق، ابراز امیدواری کرد که یونسکو در راستای مرمت و بازسای منار پنجم اقدام کند.

او گفت: «تا دو ماه آینده نماینده تخینکی یونسکو جهت طرح پیشنهادی برای ترمیم منار پنجم به هرات می‌آید و ما منتظر آمدن این هیات هستیم.»

افق را در تلگرام دنبال کنید

منارهای مصلای هرات با حدود شش قرن قدمت، از مهم‌ترین آثار باستانی کشور شمرده می‌شود. این منارها در دوره تیموریان بنا شده؛ اما وضعیت منار پنجم آن نگران‌کننده است؛ زیرا چند سانتی متر کج شده‌است.

هیات یونسکو پیش از این دو بار به‌خاطر بررسی منارهای مصلی به هرات سفر کرده‌بود.

سازمان علمی – فرهنگی و آموزشی ملل متحد یا یونسکو، برای بازسازی و مرمت منارهای مصلای هرات، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دالر امریکایی اختصاص داده‌است.

عبدالقیوم وزیری؛ رییس انجمن حامیان فرهنگی هرات در هرات به افق ابراز امیدواری کرد که با آمدن هیات تخنیکی یونسکو برای بررسی وضعیت منارهای مصلی، زمینه برای بازسازی اساسی این منارها فراهم شود.

ثبت منارهای مصلای هرات در فهرست یونسکو یک دستاورد بزرگ فرهنگی برای افغانستان شمرده می‌شود؛ اما به‌دلیل تخلفات ساختمانی و ساخت بلندمنزل‌ها در نزدیکی این منارها، یونسکو به ثبت این بنای با ارزش تاریخی اقدام نکرده‌است.

مطالب مرتبط