اشرف غنی قصر بازسازی شده دارالامان را افتتاح کرد

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی قصر بازسازی شده دارالامان را در جنوب غربی شهر کابل افتتاح کرده است.

blank

این قصر در دهه ۱۹۲۰ توسط شاه امان الله خان ساخته شد، اما پس از مدتی به ویرانه‌ای تبدیل شد.

حکومت به رهبری اشرف غنی، به هزینه ۱۶ میلیون دالر قصر دارالامان را بازسازی کرد و جشن صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور در آن برگزار کرد.

این در حالی است که چند ساختمان دیگر دوره امانی از جمله مسجد عیدگاه، قصرهای بالا باغ پغمان، قصر جبل سراج و قصر شاهی ننگرهار اخیرا بازسازی شده است.

مقام‌های افغان می‌گویند که طبقه اول و دوم قصر دارالامان پس از بازسازی، به موزیم فرهنگی و طبقه سوم آن به مهمان‌خانه دولتی تبدیل خواهد شد.

بارها رییس جمهور غنی تاکید کرده است که  باید بیشتر اداره‌های دولتی به منطقه دارالامان منتقل شود.

قصر دارالامان از جمله هفتاد ساختمان مدرنی است که به ابتکار جوزیف بریکس؛ همراه یک تیم ٢٢نفره از مهندسان آلمانی و هفت صد تن از کارگران افغان طی ده سال تا سال ١٩٢٩در دست ساخت بود. این قصر حدود ١۵٠ اتاق بزرگ و کوچک دارد.

مورخان می‌نویسند که شاه امان الله خان قصر دارالامان را برای دستگاه دولتی ساخته بود، اما شاه جوان افغانستان تنها دو سال از این قصر استفاده کرد و سلطنتش با شورش حبیب الله کلکانی با سقوط مواجه شد.

با روی کار آمدن سلطنت نادرشاه دروازه‌های قصر دارالامان بسته شد. این قصر در زمان ظاهرشاه دچار آتش سوزی شد و آسیب دید.

پس از کودتای هفت ثور زمانی که حفیظ الله امین به قدرت رسید، دفتر ریاست جمهوری و تمامی ادارات مربوط به آن به این قصر منتقل شد.

در دهه شصت خورشیدی این قصر مقر وزارت دفاع ملی بود. در کودتای جنرال شهنواز تنی، وزیر دفاع آن وقت علیه دولت نجیب‌الله، این محل هدف بمباران قرار گرفت و بخشی از آن تخریب شد.

اما قصر دارالامان در دوران حکومت مجاهدین بمب گذاری شد و بخش زیادی از این قصر تخریب شد.

مطالب مرتبط