چین و روسیه خواستار نشست شورای امنیت علیه امریکا شدند

مقام‌های روسیه و چین برای برگزاری نشستی از طرف شورای امنیت سازمان ملل به‌خاطر برنامه‌های امریکا برای توسعه و استقرار موشک‌های میان‌برد، درخواست دادند.blank

به گزارش رویترز، مقامات مسکو و پکن می‌خواهند که تمام ۱۵ عضو شورای امنیت تحت دستور کار «تهدیدات علیه صلح و ثبات بین‌المللی» گرد هم آیند و از ایزومی ناکامیتسو؛ رییس بخش امور خلع سلاح سازمان ملل نیز درخواست کرده‌اند که این موضوع را به اطلاع این نهاد برساند.

رویترز نوشته‌است که دولت‌های چین و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا امروز (پنج‌شنبه، ۲۲ آگست) جهت بررسی اظهار نظرهای مقامات امریکا مبنی بر طرح و نقشه این کشور برای توسعه و استقرار موشک‌های میان‌برد یک نشست برگزار کند.

این درخواست در حالی از سوی روسیه و چین مطرح می‌شود که وزارت دفاع امریکا روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که یک موشک کروز زمین‌پایه میان‌برد را آزمایش کرده‌است.

این نخستین آزمایش موشک میان‌برد امریکا از زمان خروج یک‌جانبه‌اش از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با مسکو به‌شمار می‌رود.

در همین حال، ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه روز گذشته در دیدار با همتای فنلندی خود گفت: «از تلاش امریکا برای گسترش سیستم موشکی این کشور که ناقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) است، متأسفیم.»

به گفته رییس جمهور روسیه، آزمایش موشک زمین‌پایه میان‌برد توسط امریکا ناقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است.

پوتین ادامه داد: «این اقدام امریکا اوضاع امنیتی را در کل و امنیت اروپا را به‌طور خاص وخیم‌تر کرد. اگر امریکا به اقدامات خود در این مسیر ادامه دهد، مسکو اقدام متقابل و مناسبی انجام می‌دهد».

وزارت خارجه چین نیز روز سه شنبه هفته جاری در واکنش به آزمایش موشک کروز توسط واشنگتن اعلام کرد که اقدام امریکا به رقابت تسلیحانی منتهی شده و مخاطراتی را برای جهان در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه چین همچنین گفته‌است که آنچه امریکا انجام داد، به تشدید تنش‌ها منجر شده و تأثیر منفی بر امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای برجای می‌گذارد.

مطالب مرتبط