غنی: همسایه‌های ما برخورد سیاسی با ترانزیت نکنند

اشرف غنی‌؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که کشورهای همسایه افغانستان باید بدانند که «ترانزیت آزاد» به نفع تمام کشورهای منطقه است و با ترانزیت برخورد سیاسی نکنند.blank

آقای غنی که امروز (چهارشنبه، ۲۰ سنبله) در برنامه تجلیل از ارسال نخستین محموله صادراتی افغانستان به کشور چین، در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، افزود که همسایه‌های افغانستان جرأت داشته باشند و ترانزیت را آزاد بگذارند.

او در این برنامه به افزایش صادرات کشور و متوازن کردن آن با واردات تاکید کرد و گفت: «چیزی که برای ما مهم است این است که عواید و مصارف ما باید بیلانس باشد. ما مملکتی بودیم که تمام مصارف ما از کمک‌های خارجی تامین می‌شد. در اینجا به تغییر دیدگاه نیاز است.»

اشرف غنی همچنین گفت که صادرات و واردات افغانستان در چهار سال آینده باید میزان شود و در ده سال آینده صادرات کشور پنج برابر واردات آن باشد.

او گفت که با صادر شدن نخستین محموله به‌کشور چین، افغانستان پس ۱۸ سال واردات، بدون طرح واضح برای صادرات، اکنون به یک کشور صادراتی مبدل شده‌است.

در این محموله که به کشور چین صادر می‌شود، سنگ تالک شامل است که به‌گفته آقای غنی، تحولی برای سکتور خصوصی و صنعت‌کاران کشور است.

رییس جمهور غنی به ایجاد بازارهای بیشتر برای محصولات زراعتی نیز تاکید کرد و گفت: «حالا زارعت ما و صادرات محور می‌شود، به این معنی که چیزی تولید می کنیم که بازار داشته باشد. این کار موجب کاریابی عظیم نیز می‌شود.»

او در این برنامه همچنین به جلوگیری از فساد در بنادر و گمرک‌ها تاکید کرد و گفت که نیاز است اصلاحات بیشتری در ولایاتی که گمرکات دارند، صورت بگیرد.

مطالب مرتبط