دانش خواستار احترام به نتیجه انتخابات از سوی همه طرف‌ها شد

سرور دانش؛ معاون دوم اشرف‌غنی می‌گوید که انتخابات ششم میزان، پاسخ مثبت مردم به دموکراسی بود و همه طرف‌ها باید به نتیجه این انتخابات احترام بگزارند.blank

آقای دانش، امروز‌ یکشنبه، ۷ میزان در اعلامیه‌ای گفت که مردم در انتخابات ششم میزان به امارت طالبانی، اداره موقت و و دیگر سیستم‌های دیکتاتوری و غیرقانونی نه گفتند. به‌باور او انتخابات روز گذشته بار دیگر شکست طالبان، پیروزی مردم، حکومت و نظام مردم‌سالار و شهامت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور را به نمایش گذاشت.

او از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی نیز ستایش کرد و افزود که این کمیسیون‌ها با وجود همه مشکلات و نارسایی‌ها از تمام توان و تلاش خود کار گرفتند تا انتخابات شفاف‌تری را برگزار کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری، کمیسیون‌های انتخاباتی را مکلف دانست تا از آرای مردم حفاظت کرده و نتایج آن را به‌گونه شفاف و مطابق قانون اعلام کنند و «همه جوانب هم باید به آن احترام بگزارند».

او بر ضرورت کنار گذاشتن رقابت‌های انتخاباتی از سوی همه طرف‌ها تاکید کرده و گفته‌است که این جوانب باید برای شکوفایی افغانستان تلاش کنند.

انتخابات ریاست جمهوری صبح‌گاه روز شنبه، ششم میزان در سراسر کشور آغاز شد و برای ده ساعت ادامه داشت. این روند با مشکلاتی همچون عدم مطابقت نام برخی اشتراک‌کننده‌ها با فهرست رای‌دهنده‌ها، کار نکردن درست دستگاه‌های بیومتریک و باز شدن دیرهنگام برخی مراکز روبه‌رو بود.

از طرف دیگر، اشتراک مردم در این پروسه نظر به دوره‌های قبلی کمرنگ خوانده شده و دلیل عمده‌ آن تهدیدات امنیتی عنوان شده‌است.

با این‌همه نهادهای امنیتی اعلام کردند که امنیت به شکل خوب‌تر نسبت به انتخابات‌های قبلی تامین شده بود و گروه‌های مخالف دولت از جمله طالبان ۶۸ حمله را انجام راه‌اندازی کردند که از برخی حملات جلوگیری شد و برخی دیگر از آن‌ها نیز تلفاتی در پی نداشت. به گفته وزارت‌های داخله و دفاع در حملات روز انتخابات سه نفر کشته شده و حدود ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

این در حالی آمار منابع مستقل، حاکی از ده‌ها کشته و صدها زخمی است.

مطالب مرتبط