معامله امریکا و طالبان؛ ۳ شهروند هندی و ۱۱ عضو طالبان آزاد شدند

گروه طالبان در پی توافق با هیأت امریکایی روی تبادله زندانیان در اسلام‌آباد، سه زندانی هندی را در بدل رهایی ۱۱ عضو طالبان آزاد کرده‌اند. blank

برخی اعضای گروه طالبان به شرط افشا نشدن نام شان، این موضوع را تایید کرده و گفته‌اند که آنان روز یکشنبه، ۱۴ میزان این سه گروگان هندی را در بدل رهایی ۱۱ عضو این گروه آزاد کرده‌اند.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که تبادله این شمار زندانیان در نشست روز جمعه میان هیأت طالبان و زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در اسلام‌آباد توافق شده بود.

بر اساس این گزارش، سه هندی آزاد شده مهندسانی بودند که در سال ۲۰۱۸ در ولایت بغلان از سوی طالبان ربوده شده بودند و نیز اعضای رها شده طالبان از سوی امریکا، ۱۱ تن شامل شیخ عبدالرحیم و مولوی عبدالرشید اند که در دروان حاکمیت طالبان والیان کنر و ارزگان بودند.

در همین حال یک منبع آگاه به خبرگزاری افق می‌گوید که طالبان آزاد شده شامل چند عضو پاکستانی این گروه نیز می‌شود.

منابع موثق گفته‌اند که اعضای طالبان توسط نیروهای امریکایی از پایگاه هوایی بگرام آزاد شده‌اند. این منبع افزوده که معامله تبادله این زندانیان در مکان نامعلومی صورت گرفته‌است.

با این حال حکومت افغانستان تا کنون در مورد آزادی این شمار زندانیان چیزی نگفته‌است. حکومت هند نیز گفته که تا کنون اطلاع رسمی در این مورد دریافت نکرده اما با حکومت افغانستان در تماس است و گزارش‌ها در این مورد را دنبال می‌کند.

منابع همچنین گفته‌اند که حکومت افغانستان از این معامله بین طالبان و امریکا که در اسلام‌آباد صورت گرفته بی اطلاع است. به گفته آنان، نماینده امریکا برای افغانستان در اسلام آباد از طالبان خواستار آزادی دو شهروند امریکا و استرالیا نیز شده‌اند اما آزادی آنان تا کنون نهایی نشده‌است.

هیأتی از گروه طالبان روز چهارشنبه به پاکستان سفر کردند و بر علاوه دیدار با مقام‌های پاکستانی با زلمی خلیلزاد که از قبل در اسلام‌آباد بود، دیدار کردند. حکومت افغانستان پیشتر اعلام کرده بود که گفتگوی امریکا و طالبان روی گروگانان است و ربطی به صلح افغانستان ندارد.

این در حالی است که مذاکرات رسمی امریکا با طالبان که در قطر جریان داشت حدود یک ماه پیش از سوی دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا متوقف شد. آقای ترامپ دلیل توقف مذاکرات با این گروه را یک حمله گروه طالبان که منجر به کشته شدن یک امریکایی و ۱۱ افغان شد، عنوان کرد.

مطالب مرتبط