مجلس نمایندگان: ۲.۴ میلیارد افغانی از کدهای ۹۱ و ۹۲ به گونه‌ی غیرقانونی مصرف شده است

 

کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان گفته است، بر اساس گزارش قطعیه (صورت حساب مصارف دولت) در سال مالی ۱۳۹۷، تخطی بزرگی در استفاده از کدهای ۹۱ و ۹۲ توسط رییس‌جمهور صورت گرفته است.blank

گزارش قطعیه سال مالی ۱۳۹۷ در نشست عمومی امروز چهار شنبه (۲۹ عقرب) از سوی کمسیون مالی و بودجه این مجلس ارایه شد.

صدیق احمد عثمانی عضو کمسیون مالی و بودجه در نشست عمومی مجلس گفت، بر اساس گزارش قطعیه سال مالی ۱۳۹۷، عمده‌ترین تغییر در کدهای ۹۱ و ۹۲ که رییس جمهور و رییس اجرایی صلاحیت مصرف آن را دارند، به وجود آمده‌است.

او تاکید کرد که در بودجه ملی سال ۱۳۹۷، ۱٫۳ میلیارد افغانی به کد ۹۱ اختصاص داده شده بود؛ اما برعلاوه این پول، ۲٫۴ میلیارد افغانی دیگر خلاف قانون به این کد افزوده شده و از سوی دو نهاد ریاست جمهوری و ریاست اجرایی به مصرف رسیده است.

آقای عثمانی افزود، کلانترین معضله در سند بودجه ملی کدهای احتیاطی است. در این سند ۲۲ کد احتیاطی وجود دارد که مصرف پول از این کدها شرایط خاص دارد.

به گفته او، وزارت مالیه گفته که این وزارت تحت فرمان رییس‌جمهور در این کدها پول اضافه کرده است، در حالیکه بر اساس قانون، رییس‌جمهور چنین صلاحیتی را ندارد.

عثمانی گفت، هرگونه تغییرات در بودجه ملی از صلاحیت‌های اختصاصی مجلس نمایندگان است؛ اگر مجلس صلاحیت‌های خود را به ویژه در مورد بودجه اعمال نکند، هیچ کار دیگری هم نمی‎تواند انجام دهد.

سرانجام اعضای مجلس روی استجواب سرپرست وزارت مالیه در روز شنبه هفته آینده برای پاسخ‌گویی در زمینه گزارش قطعه سال مالی ۱۳۹۷ و چگونگی مصارف و تعدیل کدها، توافق کردند.

مطالب مرتبط