دهلیز هوایی بلخ – اروپا به‌طور کامل غیر فعال است

مسؤولان اتاق تجارت و صنایع در شمال کشور می‌گویند که دهلیز هوایی بلخ – اروپا، به‌گونه کامل تعطیل شده و هیچ نوع صادراتی وجود ندارد.

blank

این دهلیز هوایی، حدود یک‌سال پیش به منظور صادرات کالای تجارتی از میدان هوایی مزار شریف به اروپا فعال شده‌بود.

آرش یونسی؛ رییس اتاق تجارت و صنایع در شمال کشور گفت که دلیل عمده غیرفعال‌شدن این دهلیز هوایی مشکلات فنی میان میدان هوایی بین‌المللی مولانا و اداره هوانوردی ملکی است.

او افزود که بالا بودن تعرفه‌های انتقال مواد صادراتی نیز یکی از عوامل دیگر توقف صادرات از طریق دهلیز هوایی بلخ به اروپا است.

او بیان داشت: «مشکلات میان میدان هوایی بلخ و اداره هوانوردی ملکی افغانستان سبب شده‌است تا صادرات از طریق دهلیز هوایی متوقف شود. تاکنون فقط ۲۰ تُن مواد تجارتی از قبیل میوه خشک، قالین و سایر کالاها از طریق این دهلیز هوایی صادر شده‌است؛ اما حالا هیچ صادراتی نداریم.»

مسؤولان ریاست تجارت و صنعت بلخ اما گفته‌اند که نبود بازار خارجی برای صادرات افغانی و پایین‌بودن کیفیت مواد صادراتی افغانستان باعث غیرفعال‌شدن این دهلیز هوایی شده‌است.

شیراحمد سپاهی‌زاده؛ رییس اداره تجارت و صنعت بلخ گفت در صورتی که تاجران افغان طبق تقاضای بازار جهانی کالاهای با کیفیت تولید کنند و نیز میزان تولیدات داخلی بیش‌تر از حالت موجود شود، این اداره زمینه‌ساز آغاز دوباره صادرات از طریق دهلیز هوایی بلخ– اروپا خواهد بود.

در جریان یک‌سال گذشته، تنها ۲۰ تُن کالای تجارتی به‌ویژه میوه خشک شامل جلغوزه، کشمش، بادام و توت از طریق دهلیز هوایی بلخ– اروپا از مزار شریف به لندن انتقال یافته‌است.

مطالب مرتبط