ناتو: با کاهش خشونت از سوی طالبان، نیروهای خود در افغانستان را کاهش می‌دهیم

مقام‌های پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گویند، در صورتی که طالبان «اراده واقعی» شان را برای کاهش خشونت نشان دهد، این پیمان حاضر است نیروهایش در افغانستان را کاهش دهد.blank

‌ ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو در دیدار با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفته که این پیمان آماده است سطح ۱۶ هزار نیروی فعلی این سازمان در افغانستان را کاهش دهد.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست‌جمهوری، در توئیترش نوشته که عصر روز گذشته (جمعه، ۲۵ دلو)، آقای غنی با دبیرکل ناتو و وزیران خارجه و دفاع امریکا و همچنان زلمی خلیلزاد دیدار و گفتگو داشته‌اند.

هرچند تا کنون جزییاتی از این دیدار به دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است؛ اما آقای ستولتنبرگ پس از دیدار با آقای غنی در یک پیام تویتری نوشته است: «بحث مهمی با رییس جمهورغنی در مورد آینده افغانستان داشتم. ناتو و همکاران آن به زمینه سازی برای صلح پایدار در افغانستان قاطعانه متعهد می‌ماند. طالبان باید اراده و توانمندی شان را برای کاهش خشونت و مذاکرات با نیت خوب نشان دهند.»

در همین حال،‌ مارک اسپر؛ وزیر دفاع امریکا دیروز گفته که امریکا با طالبان بر سر پیشنهاد کاهش یک هفته‌ای تنش‌ها به توافق رسیده‌است.
برخی از رسانه‌ها از امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان تا دو هفته دیگر خبر می‌دهند.

پیش از این، رسانه‌های امریکایی گزارش داده بودند که امریکا امضای توافقنامه صلح را مشروط به کاهش خشونت از سوی طالبان کرده‌اند. به گزارش این رسانه‌ها، اگر طالبان پیشنهاد کاهش خشونت را پذیرفته و عملی نمایند، امریکا حاضر است توافقنامه صلح را امضا کند.

گفته می‌شود، با امضا توافقنامه صلح زمینه خروج نیروهای خارجی افغانستان فراهم خواهند شد و طالبان نیز حاضر خواهند شد تا با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

مطالب مرتبط