گوترش بار دیگر خواهان توقف جنگ در غزه شد

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در سفری به رفح، بار دیگر خواهان توقف جنگ در غزه شده و اعلام کرد که «وقت خاموشی تفنگ‌هاست».

blank

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد یکبار دیگر تقاضای خود را برای آتش‌بس فوری در غزه تکرار کرد.

آقای گوترش در بخش مصری رفح در مرز با غزه گفت: «وقت خاموشی تفنگ‌ها فرارسیده است.»

در همین حال، دبیر کل سازمان ملل متحد از رژیم اسرائيل خواست تا راه انتقال بدون مانع و تمام و کمال کمک‌های انسانی را به سراسر غزه فراهم کند.

یک ارزیابی پیرامون امنیت غذایی که هفته جاری با حمایت سازمان ملل انجام شده نشان می‌دهد که ۱.۱ میلیون نفر در غزه با گرسنگی فاجعه‌بار و مرگ از گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس این گزارش وقوع یک قحطی «ساخته دست بشر» از حالا تا ماه می در شمال غزه حتمی است.

آقای گوترش گفت که برای برجسته کردن درد و رنج فلسطینیان در غزه به رفح سفر کرده است.

سفر او به رفح یک روز پس از آن صورت گرفت که چین و روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در ازای آزادی اسرای اسراییلی وتو کردند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «وقت آن رسیده که غزه را از کمک‌های حیاتی سرشار کنیم. انتخاب روشن است. یا افزایش کمک‌ها یا مرگ از گرسنگی. جلوگیری از گذر موترهای امدادی از مرز رفح مایه خشم است.»

او که خواستار آزادی اسرای اسراییلی حماس نیز شد افزود: «می‌خواهم فلسطینیان غزه بدانند: شما تنها نیستید. مردم سراسر جهان از وحشتی که شما هر روز شاهدید خشمگین‌اند. فلسطینان در غزه در کابوسی مدام گرفتار شده‌اند.»

آقای گوترش در گفتگو با بی‌بی‌سی یک بار دیگر از رژیم اسرائيل خواست موانع کمک‌رسانی را بردارد: «واضح است که این موانع بخشی از شکل جنگ در غزه است.»

اسرائيل کتز؛ وزیر خارجه رژیم اسرائيل اما با انتقاد از آقای گوترش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت دبیرکل سازمان ملل متحد «بدون محکوم کردن جنگجویان حماس که کمک‌ها را چپاول می‌کنند» رژیم اسرائيل را در شرایط انسانی غزه مقصر می‌داند.

ایستگاه مرزی رفح یکی از ورودی‌های اصلی اقلام امدادی به غزه است و صف بلندی از موترهای امداد برای ورود به این منطقه مدت‌های طولانی منتظر اجازه رژیم اسرائيل‌اند.

کشورهای غربی و گروه‌های امداد از رژیم اسرائيل به دلیل روند این رژیم در بازرسی اقلام کمکی انتقاد کرده‌ و می‌گویند که این رژیم عامل کندی کمک‌های ضروری به غزه است.

وزارت صحت غزه می‌گوید بیش از ۳۲ هزار فلسطینی در نتیجه نسل‌کشی رژیم اسرائيل در غزه کشته شده‌اند.

پیشتر آقای گوترش با امدادگران وابسته به سازمان ملل متحد در العریش، نزدیک‌ترین شهر مصر به غزه دیدار کرد. این شهر به مکانی تبدیل شده که بخش بزرگی از عملیات امداد بین‌المللی در آنجا انجام می‌شود و کمک‌ها در آن جمع‌آوری می‌شود.

سفر آقای گوترش همزمان با برنامه رژیم اسرائيل برای عملیات زمینی در رفح انجام شده است.

بیش از ۲.۳ میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند ولی رژیم اسرائيل که تاکنون در شمال و مرکز غزه عملیات انجام داده حالا می‌گوید رهبران حماس در رفح هستند.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر این رژیم فشارها و انتقادهای بین‌المللی را نسبت به عملیات زمینی در رفح نادیده گرفته و گفته است هیچ فشار بین‌المللی نمی‌تواند جلو این رژیم را بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *