امریکا داعش مستقر در افغانستان را مسئول حمله مسکو دانست

به دنبال وقوع حمله تروریستی عظیم و مرگبار در روسیه، مقام‌های ضد تروریزم امریکا ادعا کرده‌اند که شاخه خراسان داعش مستقر در افغانستان مسئول این حمله بوده است.

blank

یک مقام امریکایی به واشنگتن‌پست گفته که گروه داعش از دو سال قبل بر روسیه متمرکز بوده و از مدتی به این طرف در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مسکو بوده است.

این در حالی است که اعماق‌نیوز، کانال تلگرامی وابسته به داعش با انتشار عکس چهار مهاجم تیراندازی در مسکو، مسئولیت حمله به سالون کنسرت مسکو را برعهده گرفت.

مقامات ضد تروریزم امریکا به واشنگتن‌پست گفته‌اند که داعش پس از یک دوره سکوت نسبی، حملات خارجی خود را دوباره افزایش داده است.

این روزنامه از این مقام‌ها نام نبرده است.

کالین پی کلارک؛ تحلیلگر ضد تروریزم در گروه سوفان، یک شرکت مشاوره امنیتی مستقر در نیویارک نیز گفت: «داعش در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده است.»

به گزارش واشنگتن‌پست، داعش روسیه را متهم به مداخلات در افغانستان، چچن و سوریه کرده است.

این گروه مدعی است که دست مسکو به خون مسلمانان آغشته است.

در همین‌ حال، امریکا مدعی است که در اوایل ماه جاری درباره احتمال حمله تروریستی در تجمع‌های بزرگ از جمله کنسرت‌ها در مسکو اطلاعاتی داشت و به مقام‌های روسیه هم در این مورد هشدار داده بود.

پیش از این نیز معاون فرستاده ویژه امریکا در ائتلاف «مبارزه با داعش» گفته بود که کاخ سفید نگران حمله شاخه خراسان داعش به خارج از مرزهای افغانستان است.

در همین حال، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز گفته که بعید نیست عوامل حمله‌ مسکو ریشه در مراکز تروریستی‌ داشته باشد که توسط طالبان میزبانی، حمایت و تجهیز می‌شوند.

این شورا افزوده که افغانستان تحت کنترل طالبان به مرکز ترویج و صدور تروریزم مبدل شده که یک هدف آن تهدید امنیت کشورهای منطقه است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان یک روز پس از حمله مسکو، در بیانیه‌ای گفت: «از آنجایی که در حال حاضر بیش از بیست و دو گروه تروریستی در افغانستان فعال و مورد حمایت گروه مسلط اند، این می‌تواند خطر جدی و بالقوه امنیتی محسوب گردد که نیازمند مبارزه مشترک است».

شورای مقاومت متشکل از رهبران جهادی و مقام‌های پیشین دولت افغانستان در تبعید است. این شورا حمله مسکو را محکوم کرده و با مردم، بستگان قربانیان این رویداد و دولت روسیه ابراز همدردی کرده است.

شورای مقاومت ملی بر مبارزه فراگیر علیه تروریزم تاکید کرده است.

این در حالی است که مقام‌های طالبان بارها گفته‌اند که گروه داعش را سرکوب کرده و این گروه حضور علنی در افغانستان ندارد. با این وجود، گروه داعش یک روز قبل از حمله به مسکو، مسئولیت حمله انتحاری مرگبار در قندهار را نیز به عهده گرفته بود.

در جریان بیش از دو سال گذشته، گروه داعش مسئولیت برخی از حملات انفجاری در افغانستان را به عهده گرفته است. این گروه همچنین مسئولیت حملات انفجاری در کرمان ایران را هم پذیرفته بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *