کشته و زخمی‌شدن حدود ۱۳۰۰ غیر نظامی طی سه ماه اخیر

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارشی اعلام کرده که در سه ماه نخست سال میلادی ۱۲۹۳ غیر نظامی در نتیجه جنگ در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.blank

در گزارش این سازمان که امروز دوشنبه، ۸ ثور منتشر شده، آمده‌است که در این مدت ۵۳۳ غیر نظامی کشته و ۷۶۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

بر بنیاد آمار یوناما، از این میان، ۱۵۲ کشته و ۲۶۵ زخمی کودکان اند و ۶۰ کشته و ۱۰۸ زخمی را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

در گزارش آمده که تلفات غیر نظامیان در ربع نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به عین زمان در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۹ درصد کاهش یافته‌است.

یوناما عناصر مخالفت دولت از جمله گروه‌های طالبان و داعش را عامل بیش از ۵۵ درصد تلفات غیر نظامیان گفته‌است. این عناصر ۲۸۲ نفر را کشته و ۴۸۲ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

طالبان عامل ۳۹ درصد و داعش عامل ۱۳ درصد تلفات غیر نظامیان گفته شده و سه درصد باقی‌مانده از سوی عناصر نامشخص مخالف دولت کشته یا زخمی شده‌اند.

نیروهای طرفدار دولت افغانستان نیز عامل ۳۲ درصد تلفات غیر نظامیان خوانده شده که ۱۹۸ تن را کشته و ۲۱۴ تن دیگر را زخمی کرده‌اند. ۲۱ درصد این تلفات را نیروهای امنیتی افغان، هشت درصد را نیروهای بین‌المللی و سه درصد باقی‌مانده تلفات را عناصر نامشخص به طرفداری از دولت، به غیر نظامیان وارد کرده‌اند.

یوناما از این‌که نیروهای طرفدار دولت در مقایسه با مخالفان، باعث کشته و زخمی‌شدن تعداد بیش‌تری از کودکان شده‌اند، ابراز نگرانی کرده‌است. این سازمان گفته‌است که نیروهای طرفدار دولت در حملات هوایی و شلیک غیر مستقیم در جریان درگیری دو چند مخالفان، کودکان را کشته یا زخمی کرده‌اند.

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان همچنین گفته‌است که به شدت نگران افزایش حملات طالبان و تلفات غیر نظامیان در نتیجه آن است که بیشتر پس از توافق میان این گروه و امریکا در دوحه، در حوزه شمال و شمال‌شرق افغانستان صورت گرفته‌است.

این سازمان همچنین از افزایش خشونت در میان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که در ۱۸ رویداد مراکز صحی مورد حمله قرار گرفته و مسوول ۱۷ رویداد آن طالبان بوده‌اند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته که این آمار را به اساس اسناد و مدارک تهیه کرده‌ و در تهیه آن حد اقل با سه منبع مستقل گفتگو شده‌است.

مطالب مرتبط