واکنش‌ها به آمار وزارت خارجه امریکا از جمعیت شیعیان افغانستان: نادرست، پرسش‌برانگیز، غیر مسئولانه

گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی‌های مذهبی در افغانستان با واکنش‌ مقام‌های حکومت مواجه شده و از این میان سرور دانش؛ معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته‌است که آمار منتشرشده در این گزارش که نفوس هزاره و شیعیان را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نشان می‌دهد، نادرست است.blankآقای دانش، امروز (دوشنبه، ۲۶ جوزا) در صفحه توییترش نوشته‌است که آمار منتشرشده از سوی وزارت خارجه امریکا که هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نشان می‌دهد نادرست است و نشان‌دهنده درصدی واقعی هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان نیست.

او در ادامه افزوده‌است که اگر وزارت خارجه منابعی دارد که براساس آن این آمار را نشر کرده، باید آن را اعلام کند.

در کنار آقای دانش، شاه‌حسین مرتضوی؛ مشاور فرهنگی رییس‌ جمهوری هم آمار منتشر شده توسط وزارت خارجه امریکا در مورد نفوس شیعیان افغانستان را پرسش برانگیز خوانده‌است.

آقای مرتضوی در صفحه فیسبوک‌اشش نوشته‌است: «فیصدی ذکرشده در گزارش وزارت خارجه امریکا سوال‌برانگیز است. افغانستان ضرورت به سرشماری نفوس دقیق دارد. آمار های غیر دقیق نمی‌تواند مبنای عمل باشد.»

وزارت خارجه امریکا به‌ تازگی گزارش خود در مورد آزادی‌های مذهبی در افغانستان در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده‌است. در این گزارش از شیعه‌ها، سیک‌ها و هندوها به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی آسیب‌پذیر یادشده است.

در این گزارش، درصدی نفوس شیعیان در افغانستان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خوانده شده‌است.

وزارت خارجه امریکا همچنین در گزارش خود با استناد به داده‌های یوناما یا نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‌است که در سال ۲۰۱۹ و سه سال پی‌درپی پیش از آن، هدف اکثر حملات انتحاری و انفجاری بر غیر نظامیان، هزاره‌ها و شیعیان بوده‌اند.

طبق این گزارش تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ حمله انتحاری که در آن مکان‌های مقدس، عبادتگاه‌ها و مساجد هدف قرار گرفته ۱۱۷ غیر نظامی کشته و ۳۶۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت‌ این حملات را اکثرا شاخه خراسان داعش بر عهده گرفته‌است.

گزارش وزارت خارجه امریکا درباره آمار شیعیان افغانستان، واکنش‌های گسترده کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی را نیز برانگیخته است.

مطالب مرتبط