امریکا: روسیه ده سال است که در افغانستان اسلحه می‌فروشد

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که روسیه از ده سال به این سو در افغانستان سلاح می‌فروشد که این موضوع جان نیروهای امریکایی را به خطر انداخته است.

پس از گزارش‌ها درباره کشته‌شدن نیروهای امریکایی توسط طالبان با حمایت روسیه، دولت امریکا گفته که این موضوع را بررسی می‌کند و امنیت جانی نیروهایش در اولویت قرار دارد.

همزمان با این گزارش‌ها، مایک پمپئو چهارشنبه‌شب در یک نشست خبری روسیه را به فروش سلاح در افغانستان متهم کرد و گفت که فروش اسلحه در افغانستان جان امریکایی‌ها را به خطر انداخته‌است.

او افزوده که واشگنتن بارها با این موضوع مخالفت کرده‌است. پمپئو گفت: «وقتی با همتایان روس دیدار می‌کنم هر بار با آن‌ها در این باره صحبت می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم تا این‌کار را متوقف کنند.»

پیشتر روسیه نهادهای استخباراتی امریکا را به قاچاق مواد مخدر در افغانستان متهم کرده بود و گفته بود که اظهارات دروغین از این مقامات درباره همکاری روسیه با طالبان بعید نیست. تنش‌های لفظی اخیر میان امریکا و روسیه در خصوص افغانستان پس از نشر یک گزارش نیویارک تایمز افزایش یافته‌ که در آن روسیه به دادن پول به طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی متهم شده‌است.

از طرفی هم پمپئو در نشست خبری‌اش گفت که این موضوع را بسیاری جدی گرفته به‌طور مناسب به آن رسیدگی می‌کند تا امنیت نیروهای امریکایی تضمین شود.

واشنگتن پیش از این نیز بارها روسیه را به کمک تسلیحاتی به طالبان متهم کرده بود؛ اما مسکو با انتقاد از نحوه حضور امریکا در افغانستان اعلام کرد که در طی حدود ۲ و نیم سال، یک و نیم میلیون قبضه سلاح در افغانستان ناپدید شده و با استناد به گزارش‌های نهادهای نظارتی امریکا نیز تاکید کرد که پنتاگون حتی از سرنوشت ۹۵ هزار موتر وارد شده ارتش امریکا به افغانستان خبری ندارد.

مطالب مرتبط