تاکید داکتر عبدالله بر اصلاح نظام انتخاباتی

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت می‌گوید که اعضای ولسی جرگه به گونه‌ قانونی به کار خود ادامه خواهند داد.

abdullah-abdullah-1

او امروز (دوشنبه) در جلسه هفته‌وار شورای وزیران گفت، امیدواریم که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به زودی تکمیل شده و کار خود را در این بخش آغاز کند.

آقای عبدالله گفت: “متاسفانه انتخابات پارلمانی در زمان مشخص آن برگزار نشد؛ اما همچنان در مورد اصلاح نظام انتخاباتی کشور امیدوار هستیم و به زودی تغییراتی در آن رونما خواهد شد.”

زمان قانونی کار اعضای ولسی جرگه امروز (دوشنبه اول سرطان) به پایان رسید و بر بنیاد قانون اساسی، باید نماینده‌گان جدید وارد شورا می‌شدند.

در قانون اساسی آمده است که سی تا شصت روز پیش از پایان کار نماینده‌گان ولسی جرگه، باید انتخابات پارلمانی برگزار شود؛ اما به دلیل عدم پرداخت بودجه از سوی کشورهای دونر و اصلاح نشدن نظام انتخاباتی، این روند به تاخیر افتاد.

پیشتر حکومت اعلام کرده بود که برگزاری انتخابات پارلمانی تا یک سال به تعویق افتاده؛ اما رییس جمهور غنی هفته گذشته اعلام کرد که به زودی زمان برگزاری آن مشخص خواهد شد.

با این حال، داکتر عبدالله در جلسه امروز شورای وزیران گفت، انتظار داریم که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به زودی آغاز به کار کند.

او گفت: “از اینکه پارلمان به کار خود ادامه داد توفیق مزید برای اعضای پارلمان افغانستان در تحکیم پایه‌های نظام در قانون مند شدن بهتر اداره کشور و در نظارت بهتر از عمر حکومت برای شان توفیق می خواهیم.”

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به ریاست شکریه بارکزی اوایل سال جاری خورشیدی از سوی رییس جمهور غنی معرفی شد؛ اما به دلیل مخالفت ریاست اجرایی، او برکنار شده و کمیسیون بی سرنوشت ماند.

تاخیر در نظام انتخاباتی کشور واکنش‌های گسترده را در پی داشته و شماری از اعضای ولسی جرگه پیوسته حکومت را غیر قانونی و بی کفایت توصیف کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات پیشتر طرحی را در مورد اصلاح نظام انتخاباتی به ریاست جمهوری فرستاد؛ اما ظاهراً این طرح پذیرفته نشده است.

این کمیسیون اما به تازه‌گی طرح جدید را به ریاست جمهوری فرستاده که در آن برنامه‌هایی در کوتاه مدت و دراز مدت برای اصلاح نظام انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

رادیو آزادی نوشته است که این طرح در بخش فعالیت عملیاتی نیز برنامه‌هایی را مشخص کرده؛ اما معلوم نیست که آیا رییس جمهور آنرا می‌پذیرد یا خیر.

مطالب مرتبط