جنگ در هلمند، صلح در دوحه؛ «با کلمه گفتگو کنید نه با خشونت»

همزمان با تداوم در گیری‌های مرگبار در ولایت آشوب‌زده هلمند، سفیران برخی از کشورهای خارجی خواستار پایان جنگ شده‌‌ و از طالبان خواسته‌اند که با استفاده از کلمه، مذاکره کنند نه با زبان خشونت و جنگ. با آنکه آماری از تلفات جنگ هلمند تاکنون منتشر نشده، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید، حدود ۳۵ هزار نفر از مناطق جنگی آواره شده‌اند.blankبه تازگی، دیوید متکلف؛ سفیر کانادا در افغانستان به زبان فارسی در صفحه رسمی توییترش نوشت: «حملات طالبان بالای شهر لشکرگاه و مناطق دیگر کاملا غیر قابل پذیرش است».

او با اشاره به مذاکرات صلح نوشته‌است: «چگونه افغان‌ها می‌توانند اظهارات طالبان را در مورد صلح باورکنند در حالی‌که دارند سبب مرگ و اندوه افراد زیادی می‌شوند؟»

سفیر کانادا خطاب به طالبان افزوده‌است: «با کلمات مذاکره کنید- نه با خشونت! همین حالا به خشونت خاتمه دهید.»

رونالد کوبیا؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز با اشاره به جنگ هلمند، سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده‌ و گفته‌است که حملات طالبان در هلمند نه تنها نکوهش؛ بلکه در برابر آن اقدام شود.

پیش از این، اسکات میلر؛ فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان و کاردار سفارت امریکا در کابل نیز گفته‌بودند که طالبان باید فورا حملات خود را در هلمند پایان دهند و در سراسر کشور خشونت‌ها را کمتر کنند.

به گفته مقام‌های امریکایی، تداوم خشونت طالبان با توافقنامه صلح دوحه سازگار نیست و به روند جاری صلح افغانستان آسیب می‌زند.

آوارگی ۳۵ هزار نفر در هلمند
دفتر سازمان ملل متحد در کابل یا یوناما می‌گوید، حدود ۳۵ هزار نفر از مناطق جنگی در هلمند آواره و به شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت پناه آورده‌اند.

این نهاد، امروز (دوشنبه، ۲۳ میزان) با انتشار پیامی در صفحه توییترش، از نیروهای افغان و طالبان خواسته‌است که برای محافظت از غیر نظامیان اقدامات عملی انجام دهند و همچنین برای کسانی که از مناطق جنگی فرار می‌کنند، مسیرهای مصون را فراهم سازند.

در همین حال، مسئولان محلی در هلمند می‌گویند که آوارگان نیازمند کمک فوری هستند.

به گفته اداره مهاجرت هلمند، نبود سرپناه نیاز جدی آوارگان به شمار می‌رود.

سفر سرپرست وزارت دفاع به هلمند
با تداوم جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان در بخش‌هایی از ولایت هلمند، اسدالله خالد؛ سرپرست وزارت دفاع به این ولایت سفر کرده‌است.blankوزارت دفاع می‌گوید که آقای خالد با مقامات محلی در باره وضعیت امنیتی هلمند و برنامه‌های جدید امنیتی بحث و گفتگو کرده‌است.

سرپرست این وزارت همچنین در این دیدار از دستاورد و فداکاری نیروهای امنیتی برای دفاع از مردم، سپاس‌گزاری کرده‌است.

از چند روز به این طرف، درگیری شدیدی میان نیروهای دولتی و طالبان در مرکز و برخی از ولسوالی‌های هلمند همچنان جریان دارد.

هنوز از تلفات جنگ هلمند آماری منتشر نشده‌است. پیش‌تر مقام‌های محلی گفته بودند که بیش از ۱۷۰ طالب در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

براساس تازه‌ترین اطلاعات، وزارت دفاع تایید کرد که دو چرخبال ارتش در ولسوالی ناوه هلمند به دلیل نقص فنی سقوط کرده‌اند.

به گفته این وزارت، در این سانحه ۹ نفر کشته شده‌اند.

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره برخورد دو چرخبال ارتش منتشر شده‌بود و طبق این گزارش‌ها، در این سانحه ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

مذاکرات قطر
با تداوم خشونت طالبان مذاکرات قطر نیز در جریان است. از دیروز به این طرف جزئیات تازه‌ای از مذاکرات منتشر نشده‌است.

نشست گروه‌های تماس هیأت‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت افغانستان شامگار روز دوشنبه (۲۱ میزان) بدون نتیجه پایان یافته‌است.

این دیدار پس از نزدیک به دو هفته توقف در مذاکرات گروه‌های تماس با پادرمیانی زلمی خلیلزاد صورت گرفت.

بیش از یک‌ماه از آغاز مذاکرات صلح در دوحه می‌گذرد؛ اما پیشرفت محسوسی به دست نیامده و دوطرف تاکنون در مورد چارچوب و دستورالعمل مذاکرات به نتیجه نرسیده‌اند.

اما در افغانستان جنگ و خشونت همچنان در حال افزایش است.

شب گذشته علاوه بر هلمند، ولایت‌های بغلان و بدخشان نیز گواه حملات طالبان بودند.

در این شرایط، مردمی که با آغاز مذاکرات صلح در قطر، انتظار آرامش را داشتند، اکنون خون‌ریزی را تجربه می‌کنند.

مطالب مرتبط