ماکرون روسیه و ترکیه را به تحریک احساسات ضدفرانسوی در آفریقا متهم کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه روسیه و ترکیه را متهم کرد که به احساسات ضدفرانسوی در قاره آفریقا دامن می‌زنند.

blankبه نقل از یورو نیوز، رئیس جمهوری فرانسه در جریان مصاحبه با هفته نامه فرانسوی زبان «آفریقای جوان» گفت که مسکو و آنکارا از احساس خشم «دوران پسا استعمار» در آفریقا سوءاستفاده می‌کنند. وی اظهار داشت: «نباید ساده لوح باشیم. خیلی از کسانی که [به احساسات ضدفرانسوی] میدان می‌دهند، ویدئو می‌سازند و در رسانه‌های فرانسوی‌زبان حضور دارند از طرف روسیه یا ترکیه اجیر شده‌اند.»

امانوئل ماکرون در بخشی از این گفتگو گفت که پاریس به دنبال «رابطه منصفانه» و «شراکت واقعی» با کشورهای آفریقایی است. او افزود که فرانسه و کشورهای آفریقایی نباید «اسیر» تاریخ گذشته روابط دوجانبه باشند.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: «وقتی من تصمیم گرفتم که به اسلام افراطی حمله کنم سخنان من به طور گسترده از سوی اخوان‌المسلمین و همچنین ترکیه تحریف شد. ترکیه توانایی تاثیرگذاری بر بسیاری از افکار عمومی از جمله در مناطق صحرای بزرگ آفریقا را دارد.»

این سخنان امانوئل ماکرون در حالی بیان می‌شود که پاریس خواستار بازنگری کلی اتحادیه اروپا در روابط خود با ترکیه شده است.

روابط ترکیه و فرانسه پس از اظهارات ماکرون رییس جمهوری فرانسه در باره «اسلام رادیکال» پس از سر بریدن یک معلم در فرانسه به تیرگی گرایده‌است.

مطالب مرتبط