کنفرانس جنوا؛ اعضای کمیسیون مبارزه با فساد معرفی شدند

یک روز پیش از برگزاری نشست جنوا، اعضای کمیسیون مبارزه با فساد اداری حکومت افغانستان سوگند یاد کردند.blankارگ ریاست جمهوری می‌گوید، مراسم معرفی اعضای این کمیسیون، امروز (یک‌شنبه، ۲ قوس) با حضور رییس جمهور و رییسان دو اتاق شورای ملی برگزار شده‌است.

در این مراسم، همایون حمید، مریم زرمتی، عبدالقیوم نظامی، سید محمد هاشمی و فرخ‌لقا به عنوان اعضای کمیسیون مبارزه با فساد اداری سوگند یاد کردند.

طبق اعلامیه‌ ارگ ریاست جمهوری، اشرف‌غنی در این مراسم گفت که مبارزه با فساد بدون اولویت‌بندی ممکن نیست و او خطاب به اعضای کمیسیون مبارزه فساد گفته که «اولین وظیفه شما اولویت‌بندی است».

رییس جمهوری‌ با تاکید بر مبارزه با فساد گفت اقدامات جدی اعضای کمیسیون مبارزه با فساد، می‌تواند باعث نزدیک‌شدن ملت و دولت شود.

اعضای این کمیسیون در حالی سوگند یاد کردند که نهادهای مدنی می‌گویند، روند گزینش آنان خلاف قانون بوده‌است. این نهادها خواهان لغو این کمیسیون شده‌بودند.

از جانب دیگر، دولت افغانستان در سندی که در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۴ در کنفرانس لندن ارائه کرده‌بود، به ایجاد کمیسیون مبارزه با فساد اداری متعهد شده بود؛ اما این کمیسیون با سال‌ها تاخیر ایجاد شده‌است.

با این حال ناظران، تشکیل این کمیسیون را تلاشی تبلیغاتی برای جلب حمایت بین‌المللی از دولت افغانستان در آستانه کنفرانس جنوا می‌دانند.

قرار است کنفرانس جنوا با حضور هیأت‌هایی از ۶۱ کشور و ۳۵ نهاد بین‌المللی و نمایندگان جامعه مدنی، سکتور خصوصی و رسانه‌ها فردا (۲۳ نوامبر) به رهبری دولت افغانستان، کشور فنلند و سازمان ملل متحد در سویس برگزار شود.

در این نشست تعهدات دولت افغانستان برای ادامه کمک‌های جهان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پی‌گیری پرونده‌های بزرگ فساد اداری یکی از تعهدات دولت افغانستان به کشورهای کمک‌کننده بود و اشتراک‌کنندگان نشست سال ۲۰۱۸ روی نقش محوری مبارزه با فساد برای آینده افغانستان تأکید کرده بودند.

مطالب مرتبط